Gravid 2
20.12.2016
hej hade tidigare skrivit en fråga om att tror jag kan vara gravid. Nu kommer mera information. Jag skulle ha fått min mens den 18.12 men idag den 20.12 så har jag fått något liknande som mens. det är inte exakt lika. det här har mindre blod och den är mer kletig. vill inte ta graviditets test heller. *7,!

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
21.12.2016
Hej,
Eftersom jag såg att du hade skickat in pånytt efter din första fråga så svarade jag ganska kort på den och tar nu det mer utförligt :)
Jag tror inte att du är gravid, så jag tror nog att du kan slappna av. Med tanke på det du skrev om hur det gått till så är risken väldigt liten, och eftersom du nu har börjat blöda så kan du nog anse att situationen är över.
Mensen är ju inte likadan alla gånger. Ibland kan den vara mörkare eller rikligare ellr mer sparsam eller mer klottig och man vet helt enkelt inte vad det beror på. Det skulle ju egentligen vara konstigare om den alla gånger var exakt likadan. Så ta det lugnt bara. Det låter nog som att det är din mens fast den är lite annorlunda än den brukar vara.
Men det är viktigt att ni i fortsättningen använder skydd så att du inte behöver gå igenom detta flera gånger. Det är väldigt tungt att gå omkring och oroa sig.
Kramar
Tessi