Gravid?
27.12.2016
Hej decibel. Jag har en fråga. Min pojkvän runkade och sen pullade han mig. Kan jag vara gravid? Han kom inte när han runkade av sig men tänkte på försatsen? Eller nått? Det är 19 dagar sen jag min senaste mens började,, vilket betyder väll att jag har ägglossning nu? Eller ? Det hände igår alltså 18 dagar senaste mensen började. Har inte råd för ett dagen efter piller heller. Är rädd, tacksam för snabbt svar. Rädd

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
Ungdomsinformatören Sanna svarar
28.12.2016
Hej, jag ska höra med vår hälsovårdare Tessi, återkommer med svar. Men det ska nog sist och slutligen rätt så mycket till för att man ska bli gravid, så högst troligt behöver du inte vara orolig. Men du kan ju vänta till du borde få din mens och om den inte kommer kan du ta ett graviditetstest, man hittar dem för ett par € i alla butiker. Hör av dig mera om det blir kris <3
Hälsar ungdomsinformatören Sanna
Hej. Det är inte sannolikt att du är gravid. Du har rätt i att det skulle vara teoretiskt möjligt att din kille fick försats på handen och sedan överförde spermier till dig, men spermier överlever inte så länge på huden, och i all synnerhet inte om de inte har det skydd som utlösningen ger dem. Så min gissning är att även om han skulle ha fått spermier på fingrarna så skulle de inte ha överlevt en flytt över till dig, och i all synnerhet inte varit så pigga att de hade orkat simma iväg upp i livmodern.
Ägglossningen sker undefär dag 14 i menstruationscykeln, d.v.s dag 14 efter mensens första dag. Det kan finnas individuella variationer i detta, men på basen av det du skriver så gissar jag att din ägglossning redan var över för flera dagar sedan. Så oroa dig inte. Det är inte troligt att du skulle vara gravid.
Kram. Tessi