Gravid av missat p-piller??
24.06.2016
Hej!
Är jätteorolig över att jag är gravid. Har ätit p-pillret Abelonelle i snart ett år och allt har fungerat bra. Denna månad är jag dock väldigt förvirrad och rädd över om jag verkligen är skyddad eller inte.
Hade "p-piller mens"/uppehåll den 3-9 juni, och skulle börja på ny karta fredagen den 10 juni. Men, jag kommer inte ihåg om jag tog p-pillret på fredagskvällen kl 20. För nästa dag på lördagen när jag gick upp kl 08 kom jag på att jag inte tagit p-pillret på fredagskvällen, räknade ut hur lång tid det var mellan när jag skulle ha tagit det och när jag tog det. Jag tog sedan pillret direkt när jag kunde vad jag har för mig. Alltså ungefär 12 timmar försent. Jag tog sedan det "riktiga" lördagspillret den tidpunkt som den skulle tas. Eftersom det var inom första veckan på kartan måste man ta missade pillret inom 12 timmar och nästa piller som vanligt för fortsatt skydd. Men eftersom jag tog den eventuellt (??) inom 12 timmar timmar, om det var lite mer, kan jag ha fått ägglossning denna månad?
Dag 4 på kartan, alltså på måndagen, hade jag oskyddat sex med min pojkvän två gånger och vid båda tillfällena kom han i mig. Detta var inget jag tänkte på då eftersom jag på lördags morgonen när jag tog fredags p-pillret, räknat ut att det skulle vara lugnt. Men nu i efterhand blir jag mer och mer orolig. Om det gick mer än 12 timmar efter att jag skulle ha tagit första p-pillret, kan jag ha blivit gravid nu?
Tacksam för svar!

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
28.06.2016
Hej.
Oftast är ju nog tidsmarginalen för hur man skall göra om man missat ett piller uppgjorda på ett sådant sätt att det finns lite spelrum. Så om du tog din glömda tablett inom 12 timmar så tror jag säkert att du var skyddad. Och antagligen skulle du ha varit skyddad även om det var några timmar mer än 12, antagligen, men eftersom det ju inte är någonting som de kan lova, och eftersom ju p-pillrens effekt bygger på att man tar pillren regelbundet så skall man nog ändå vara försiktig.
Men det vi kan tänka på i ditt fall är att det var dag 4 på den nya kartan som du hade oskyddat sex, vilket innebär att även OM du skulle ha haft ägglossning och ett ägg skulle ha blivit begruktat, så skulle slemhinnan i livmodern antagligen ännu ha varit för ofärdig för att ägget skulle ha kunnat fastna där, eftersom det var så tidigt i din cykel (ungefär dag 9 sedan senaste mensens första dag).
Så jag tror inte att du behöver oroa dig. Visst ökar ju risken att man skall bli gravid om man glömmer sina piller eller om man inte är regelbunden i hur man tar dem, men oftast krävs det nog lite mer än ditt misstag för att man skall bli gravid. Följ med- och testa dig om det behövs, men viktigast är nog att du slappnar av.
Kram
Tessi