Gravid dagar före mens
04.03.2016
Hej! Min kille och jag hade sex igår med kondom, när han kom drog han ut penisen men kondomen fastnade och kom av. Han borde inte ha hunnit komma inuti mig, men han blev själv orolig vilket gör mig orolig. Min beräknade mens är idag eller imorgon, finns det någon chans att jag blir gravid? Borde jag ta ett dagen-efter-piller?
Tacksam för svar! Fundersam

Ungdomsinformatören Liselott svarar
04.03.2016
Hej!
Det här är ett knepigt fall och det är ärligt talat svårt att säga vad som vore bäst. Det är svårt att veta ifall hela spermasatsen ändå fanns kvar längst in i kondomen och aldrig kom i kontakt med slidan, eller om det "klottade". Visst skulle sannolikheten ändå vara yttepytteminimal att du skulle bli gravid om du ska få mens idag eller imorgon och är relativt regelbunden i menscykeln - ägglossningen brukar för de flesta tjejer ske mera mot mitten av tiden mellan menserna och ett ägg kan inte befruktas mer än under ett dygn (spermierna kan nog leva flera dygn, men troligen har du alltså inte haft något befruktbart ägg väntandes i livmodern nu eftersom mensen är så nära, fastän du har en kort menscykel).
Akut-p-piller är också knepiga i och med att de innehåller så starka hormoner, som oftast råddar till menscykeln ordentligt för flera månader framåt, så man ska ju inte "leka" med kroppen i onödan heller. Svårt, det här. Du måste nästan avgöra själv vad du gör nu. Klart att om du tar akut-p-piller så minskar det troligen ordentligt på mängden oro du känner. Du måste oavsett vänta med att ta ett graviditetstest tills en vecka efter den dag mensen borde ha kommit. Av alla de frågor vi fått hit om liknande situationer vet vi att oron och väntan kan bli väldigt svår. Men igen, det är en stor påfrestning på kroppen att ta akut-p-piller, så nu måste du avgöra om det är värt det med tanke på att sannolikheten att du skulle bli gravid en-två dagar före mensen ändå är så himla liten. Sex är liksom lite risky business ändå, och ansvaret går inte att slinka undan. Det finns lösningar på olika nivåer, som tex p-piller, akut-p-piller och abort, så vi har idag lättare att bära det där ansvaret än kvinnor hade förr, men kroppen blir aldrig foolproof (den är ingen maskin) och vi måste ändå ta ansvar själva för besluten.
Lycka till <3
Hälsar ungdomsinformatören Liselott