Gravid eller???
20.08.2021
Hej! Jag och min kille hade oskyddat sex två dagar efter att min mens slutade. Men han kom aldrig i mig. Finns det risk att jag blivit gravid av försatsen??
Malin W N

Barnmorska och sexualrådgivare Malin svarar
23.08.2021
Hej,
Ja, man kan faktiskt bli gravid av försatsen, trots att risken inte är så stor. För det behövs endast EN spermie och ETT ägg för att det ska bli en graviditet, och i försatsen kan finnas ett flertal spermier. Använd alltså kondom från början till slut!
Ta ett graviditetstest om du känner dig orolig, tidigast 3 veckor efter samlaget. Och såklart direkt ifall mensen inte kommer. Denna gång kanske risken för graviditet inte är så stor, pga att du precis haft mens, men jag rekommenderar er att vara försiktiga!
Kram!
Malin