Gravid eller bara inbillning?
16.02.2014
Hejsan.
Det är såhär att jag hade oskyddat sex med min kille den 30december och min mens kom 7januari. Efter en vecka så började jag må illa och hade ont i bröstvårtorna och blev rädd att jag kanske var gravid trots att jag hade haft min mens så jag tog ett test och den visade negativt.
Fortsatte ta massa tester kanske 5-6 stycken fram tills min andra mens kom som var den 5 februari och alla testerna visade negativt men denna mens var lite konstig alltså jag ahde den som vanligt röd/svart kom klumpar oxo men när jag va inne på tredje dagen så stannade den upp en timme och sen kom den som vanligt igen och började rinna tänkte det kanske är normalt men var fortfarande orolig och tanken TÄNK OM satt i mitt huvud hela tiden.
Tog ett digitalt test som skulle visa även hur många veckor som det hade gått sen man vart befruktad och detta test tog jag 11februari och även på detta test så stod det inte gravid. Glömde nämna att jag äter dåligt och det började när jag väl kände att jag började må illa. Funderar på att ta ett till test på måndag 17februari bara för att vara säker att det verkligen är negativt.
Är det en chans att jag är gravid trots alla negativa svar eller inbillar jag mig bara för att jag är rädd? Varför mår jag ens illa? A.R

Ungdomsinformatörerna Sanna och Lena svarar
18.02.2014
Hej A.R.
Du är nog inte gravid. Du har haft två menser efter oskyddade samlaget och dessutom har alla graviditetstester visat negativt. Du behöver nog inte oroa dig längre. Det bästa tecknet på att man inte är gravid är att mensen kommer som den ska, och det har den gjort i ditt fall.
Symptomen du känt, alltså illamåendet och de ömma bröstvårtorna beror troligen på att ofta när man är rädd för graviditet, kan man börja inbilla symptom och liksom bli överkänslig för kroppens signaler och analysera allt som symptomer på graviditet.
Om du inte vill bli gravid, ska ni nog se till att använda skydd varje gång. Kanske du kunde fundera på ett hormonellt preventivmedel som tex p-piller, p-ring eller minipiller, om du inte ännu har något?
Hälsar ungdomsinformatörerna Lena och Sanna