Gravid eller inte?
26.05.2014
Hej! Nu är det så att jag och min kille hade sex i helgen. Jag går på mini-piller men det sägs ju att man ska ta dem vid samma tid varje dag och jag brukar ta mina 07.00 men den här dagen tog jag dem 09.00 och vi använde ingen kondom.. Kan det vara en risk att jag kan vara gravid nu? Undrar en nervös tjej? Anonym

Ungdomsinformatören Liselott svarar
27.05.2014
Hej!
Du borde nog vara på säkra sidan - "glömskemarginalen" är tre timmar med dem (alltså det får inte gå mer än 3 timmar från den tid man vanligtvis tar dem). Inget preventivmedel är 100%, men du håller dig alltså inom ramen för vad som räknas som skyddad. Så lung bara. Om 3 veckor kan du ta ett graviditetstest för säkerhets skull, om inte annat så för att få bort sista oron. Och kanske det lönar sig att fundera över vilken tid på dygnet det är bäst att ta pillren, så att du tex kan ha sovmorgon på helgen utan att tänja för mycket på marginalen.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott