Gravid eller inte?
05.12.2016
Hej! Jag är riktigt rädd för att jag ska vara gravid. Jag skulle ha fått mens för 2 dagar sen men har inte fått den. Jag brukar ha regelbunden mens. Nu har min mencykel varit 33 dagar de två senaste mensperioderna men har även haft upp till 37 förut. Nu när jag skriver det här har det gått 36 dagar sen förra mensen började. Jag brukar ha ömma bröst och lite värk i mage och rygg några dagar före mens men jag har bara känt av lite i ryggen, inget annat. Jag brukar också ha stark PMS, humörsvägningar och jag har varit väldigt nere och fått utbrott de senaste dagarna men vet inte om det beror på att mensen är påväg eller mitt dåliga humör nu när jag tror jag är gravid. Jag har inte haft oskyddat sex utan vi har alltid använt kondom och den har aldrig gått sönder heller. Jag har redan graviditetstest hemma men jag är alldeles för nervös för att göra ett. Jag vet att ni inte kan veta om jag är gravid eller inte men jag undrar vad du tror? Nervös tjej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
08.12.2016
Hej,
Jag tror inte att du är gravid. Ni har använt skydd alltid då ni har haft sex, och du har symtom som tyder på att mensen är påväg. Jag VET att det är superfrustrerande att bara vänta, och i dagens samhälle är vi så vara vid att själv kunna påverka saker att det är nästan lite absurt att vi inte kan påverka vår egen mens och framkalla en blödning. Men det är bara att acceptera.
Det är ju inte alls ovanligt att mensen är oregelbunden, och alltid vet man inte vad det beror på att den blir sen. Men det är ganska säkert att stark oro påverkar det negativt så att mensen kan skutas upp ännu mer. Men detta är naturligtvis inte heller viljestyrt så jag förstår att det inte går bara att "stänga av" oron.
Men nu har du ju testat dig och det var negativt, så allt du kan göra är att vänta. Och då mensen kommer är det bara att pusta ut, och att fortsätta att skydda er med kondom precis som ni har gjort hittills. Om du vill diskutera p-piller så kan du tala med en skolhälsovårdare eller ringa till preventivrådgivningen.
Kram
Tessi