Gravid?!?!? Hjälp fort!
06.10.2014
Hej! Hade sex med killen i lördags och kondomen sprack. Båda är rädda att jag är gravid... Vi for till apoteket och köpte akut p-piller dagen efter men det står ju att om man väger över 75 kg så fungerar pillret inte lika mycket, och jag väger ca. 78... Jag borde få min mens nångång snart, egentligen är den redan 1-2 dagar sen men min mens brukar vara lite svajjig. Hur stor chans är det att jag är gravid tror ni??? Tänkte att jag ska ta ett graviditetstest men hur länge måste jag vänta innan det ska visa rätt resultat?
Och om det visar sig att jag är gravid, hur ska jag/vi då göra?? Jag vill inte bli mamma ännu! Men abort känns fel :s Min kille vill att jag gör abort om jag är gravid men jag vet att det är jag som själv väljer... Men vad kostar det att göra en abort om det nu skulle gå så långt? :(
Tack i förväg <3 Rädd varelse

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
07.10.2014
Hej Rädd varelse!
Lugn, andas vännen! Risken nu att du ska vara gravid är ytterst liten. Jag ska förlara.
Eftersom du tog akut-p-pillret inom väldigt kort tid efter att det oskyddade samlaget hände (eftersom kondomen sprack räknas det som oskyddat), så är chansen stor att de hann ha effekt. Regeln brukar vara ungefär att om man hinner ta akut-p-piller inom 24 timmar, så är man till 95% skyddad. Att du väger något kilo över de nämnda 75 är inte heller så farligt, eftersom den "gränsen" är satt med ordentlig säkerhetsmarginal (så att ingen ska kunna stämma läkemedelsbolaget). Kanske effekten minskar om man är rejält överviktig, alltså att hormonerna i akut-p-pillren ska nå ut till en väldigt stor kroppsmassa, men det är du inte, så troligen har pillren gett dig all effekt de kunnat. Eftersom du också är så nära att få mens, så är också sannolikheten att det här skulle ha hänt just under ägglossningsdygnet mycket liten. Troligen var du i den så kallade säkra perioden just då, även om den inte är 100% säker den heller. Summa summarum är risken nu väldigt liten.
Däremot kan du inte testa dig för graviditet ännu. För det måste mensen vara försenad - enligt rekommendationer av bla barnmorskor ska den vara minst 7-10 dagar försenad innan graviditetstesten med säkerhet visar korrekt resultat. Det beror på att mängden speciell graviditetshormon kanske inte hunnit bli tillräckligt stor i urinen så att testet skulle känna av det innan dess. Graviditetstest kostar inte många euro alls och finns på apoteket och i närmsta större varuhus - och du ska hursomhelst ta ett graviditetstest 3 veckor efter att du tagit akut-p-pillren. En vanlig biverkning av akut-p-piller är att de råddar till menscykeln, så därför kan man inte vara säker på när nästa mens borde komma. Det är inte heller ovanligt med en blödning någon dag efter att man tagit akut-p-piller, så testa hursomhelst på lördag om tre veckor, oavsett om du blött eller inte. På HVC kan de oftast testa via blodprov, som är lite känsligare än urinprov för hemmabruk, men även de brukar rekommendera att man väntar en vecka efter att mensen är försenad. Du kan ringa kommunens preventivrådgivning och be om remiss till labbet för testet eller ringa direkt via hvc-växeln och be om att få testa.
Du har gjort vad du kunnat i och med att du tog akut-p-pillren, så nu är det bara att vänta och sedan graviditetstesta. Försök att slappna av och inte oroa dig så mycket (vet att det är svårt, men inget blir bättre av oron, bara tiden som kan lösa det här). OM du mot förmodan är gravid, så är du ute i tid och har valmöjligheter, däribland abort. Om du är gravid, så ring kommunens/stadens preventivrådgivning/mödrarådgivning och så hjälper de dig vidare oavsett vad du väljer att göra. Du frågar vad abort kostar och det beror lite på kommunens/stadens avgifter, men det handlar inte om många tiotals euro hursomhelst.
Vi håller tummarna att det går på bästa sätt för dig <3
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna