Gravid men rädd för blodprov
30.01.2015
Hej! Jag är gravid!! Är jätteglad men också jätte rädd. Är verkligen jätterädd för att ta blodprov så jag funderar om man måste ta blodprov när man är gravid? Kan man inte bara sticka hål på huden på fingertoppen som man gör för att ta hb prov för att ta blodprov? Är riktigt rädd för det här. Får en spykänsla av att bara tänka på att ta ett blodprov. Anonym

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
Ungdomsinformatören Liselott svarar
03.02.2015
Hej!
Vår egen hälsovårdare Annika (som också är barnmorska och jobbar halvtid på barnrådgivning och tidigare på mödrarådgivning) kommer i jobb här på Decibel imorgon onsdag, hoppas du kan vänta på svar tills dess?
Hälsar ungdomsinformatören Liselott
Hej Anonym! Tyvärr - du kan inte genomgå en graviditet utan blodprov. Alldeles i början av graviditeten tar man blodprov ur armvecket för att kolla din blodgrupp, smittosamma sjukdomar och ifall du önskar även fosterdiagnostikprover. De här behöver tas för att garantera din hälsa, babyns hälsa och personalens risk för smitta från patienten till vårdare. Iom. att föda barn inte heller är utan risk ifall föderskan har smittosamma sjukdomar som sprids via blodet.
Min uppfattning är att det är värre (tar sjukare) att ta ett blodprov ur fingret än ur armvecket!? Spänner du dej? Mitt tips till dej är att berätta med hög röst åt laboratorieskötaren/hälsovårdaren att du är rädd för nålar/blodprov. Hon är van att möta människor som är rädda. Vid behov kan du be om att få ligga ner under provtagningen. Andas bara lugnt och försök vara i armen så avslappnad det bara går. Räkna till 10 och det är klart!
Är det någon tröst om jag säger att det är mycket värre smärta att föda barn?! Att ta blodprov kan vara en bra början på övningen att utstå smärta...
Lycka till o berätta gärna hur det gick!
Med vänlig hälsning,   Annika       barnmorska - hälsovårdare