Gravid och behöver hjälp!
02.09.2017
hej, jag fick nyligen reda på att jag är gravid. är 17 år och ska göra en abort. Jag har inte fått några tydliga symptom ennu så kan vel inte vara så långt kandke 3-4 veckor. Jag ska nästa vecka prata med både skolhälsovårdaren och skolläkaren, men jag tänkte endå fråga nu att vad kostar det att göra abort? gör det jätte ont? och kommer jag må dåligt länge efter? Behöver snabbt svar!! oroligtjej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
04.09.2017
Hej.
Jag är ledsen att du behöver vara med om detta. För många tjejer är det den största skräcken, och visst är det en erfarenhet man kunde klara sig utan. Men du kommer att märka att livet fortsätter även efter detta. Tala om saken med din hälsovårdare, och om det känns som att du behöver det så kan du via sjukhuset där aborten görs få kontakt med en psykolog eller psyk.skötare.
Kostnaden för en abort brukar röra sig om poliklinikavgiften som man betalar för sjukhusbesöket, så det landar på ungefär 50euro, lite beroende på vad de har för prissättning på sjukhuset.
Beroende på hur långt gången graviditeten är så är det i första hand medicinsk abort som görs, vilket innebär att det är tabletter, dels tabletter du tar via munnen och dels en tablett som förs upp i din slida. Det är inte smärtfritt att göra abort eftersom livmoderinnehållet inte är likadant som vid en vanlig mens, men du kommer att ha möjlighet att få värkmediciner. Olika sjukhus har lite olika tankar om huruvida aborten görs hemma eller på sjukhuset. Fördelen med att vara på sjukhuset är att du har möjlighet att be om hjälp om smärtan blir väldigt jobbig.
Efteråt är det ungefär som en vanlig mens. Man kan ha efterblödningar ett tag, och det kommer antagligen att följas upp med ett blodprov för att kontrollera att din livmoder har tömts ordentligt, men det är nog främst själva dagen för aborten och dagen efteråt som du kan ha ont och blöda. Sen gäller det bara att följa med efterblödningarna. Antagligen kommer de också att ta upp diskussionen om preventivmedel i fortsättningen, så då kan du överväga p-piller eller liknande.
Huruvida man berättar om aborten för sina föräldrar eller inte måste avgöras lite från fall till fall, men med tanke på din ålder så skulle det givetvis rekommenderas att du talade om saken med dem. Föräldrar brukar inte bli så arga som man kunde tro. Besvikna javisst, men du är trots allt deras barn och de vill ditt bästa. Det är också viktigt för dig själv att du har någon vid din sida, oavsett om det görs på sjukhuset eller hemma.
Det är omöjligt för mig att veta hur aborten kommer att påverka dig, eftersom det är väldigt individuellt. Vissa tänker inte så mycket på det och kommer över saken snabbt eftersom de vet att det är det enda alternativet, medan andra grubblar och känner att det är ett tungt beslut fast de vet att de inte har något val. Det viktiga är att du inte är ensam utan att du får möjlighet att tala med någon och att du har någon vid din sida. Oavsett vilken som är orsaken till ett ingrepp så är det alltid lättare om man har någon med sig.
Tala med din skolhälsovårdare och skolläkare, de kan säkert ge dig stöd. Du är inte den första, och inte den sista tjejen som genomgår detta och du har rätt till dina egna känslor, hur de än må se ut. Skriv in pånytt om du känner att du behöver det.
Många, många kramar
Tessi