Gravid och råmjölk
28.11.2014
Hejsan!
Jag är gravid i v.18 och har haft råmjölk i ca en vecka.
Färgen är gulaktig, ser mer ut som smält smör än mjölk. Är det vanligt med den färgen?
Brösten ömmar och är spända och det köpa mkt bättre om man mjölkar ur en del. Är det ok att man mjölkar ur brösten fast man ännu är gravid? mjölkproducenten

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
Ungdomsinformatören Liselott svarar
03.12.2014
Hej!
Nu kommer vår hälsovårdare-sexualrådgivare Tessi (som förövrigt väntar andra barnet i januari) på Decibel-jobb nästa gång på torsdag, orkar du vänta på svar tills dess?
(Men så mycket kan jag säga att när jag var i vecka 17 med ena pojken så kom det också råmjölk, och den var mycket riktigt som smält smör. Sedan på BB kommer den första mjölken också att se ut så, och den är väldigt gul innan den blir mer vit efter några dagar. Men om det är okej att mjölka vet jag inte riktigt - det påstås att man inte ska göra det för att det kan sätta igång förlossningen, men jag vet inte om det är en myt eller ett allvarligt råd, så vi väntar på Tessi för fakta om det).
Hälsar ungdomsinformatören Liselott
Hej.
Precis som Liselott redan svarade så är nog färgen på din råmjölk alldeles normal. Många kvinnor är förvånade också på BB då den första mjölken inte alls är vit utan kan vara genomskinlig och gulaktig. Men med tiden blir den nog "mjölkigare", även om stora variationer kvarstår från kvinna till kvinna och gång till gång -  det beror helt enkelt på mjölkens sammansättning.
Jag har inte hört att det vare sig skulle finnas några risker eller direkta fördelar med att mjölka brösten under graviditeten. Då man ammar så producerar hjärnan oxytocin vilket har en sammandragande effekt på musklerna i t.ex. livmodern MEN oxytocin bildas ju även t.ex. under sex eller beröring så jag kan inte tro att det att du klämmer på dina bröst skulle sätta igång förlossningen om det inte annars är dags för det. Ett annat sätt att försöka "tömma" brösten lite är att gå i en varm dusch. Vissa kvinnor har mer råmjölk än andra, och variationen är ganska stor i när den börjar bildas. Så du kan nog vara alldeles lugn. Allting låter helt som det skall.
Hälsningar
Tessi