Gravid?? Orolig
23.02.2017
Hej, börjar bli lite orolig. min mens är 5 dagar försenad och jag undrar om jag kan vara gravid?? Har haft sex några gånger utan kondom (dumt jag vet) men tror iaf att han lyckades ta ut innan han kom, men man vet väl aldrig eller??

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
27.02.2017
Hej.
Eftersom du har haft oskyddat sex och din mens är sen så tycker jag att du skall testa dig. Om din mens redan har kommit innan du fick detta svar så är det nog i sin ordning. Som du ver så kan mensen försenas av att man oroar sig. Men om din mens fortfarande är borta så skall du ta en tur till apoteket eller butiken och köpa ett test.
Precis som du skriver så är det dumt att ha oskyddat sex. Det finns ju preventivmedel att välja mellan, som skulle göra att du inte behöver oroa dig, och då kan du även njuta mer av sexet eftersom du inte behöver vara rädd för följderna. Bara för att killen drar sig ur innan han kommer är inte någon garanti, eftersom det kan finnas hundratals pigga spermier i försatsen, och varken du eller killen märker av försatsen då den kommer.
Det är ert gemensamma ansvar att skydda er då ni har sex. Så se till att göra det.
Kram
Tessi