Gravid trots liten blödning?
29.11.2017
Hej
Jag och min pojkvän hade sex (4 dagar sedan). Vi använde kondom men han hann vara innuti mig en stund innan vi kom på att ta fram kondomen.
Nu är det så att jag är mycket rädd för att vara gravid, jag är inte alls redo. Skulle få min mens idag och jag fick en mycket liten blödning, mycket mindre än vanligt. Jag har heller ingen mensvärk vilket jag annars alltid brukar ha. Finns det någon risk att jag är gravid? Och isåfall när kommer detta kunna visas på ett graviditetstest? Eeeh

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
04.12.2017
Hej.
Precis som du vet så finns det alltid en risk för graviditet om han är inne i dig utan kondom. Det spelar inte så stor roll att det är "bara en liten stund", för som du vet kan försatsen innhålla flera miljoner spermier vilket är mer än nog för att man skall kunna bli gravid.
Men sannolikheten i ditt fall är inte så stor. Eftersom sexet inträffade fyra dagar innan beräknad mens så är det rimligt att anta att din ägglossning redan skulle ha skett, så att det är "för sent". Det finns ju många undantag på den regeln, men vi får hoppas på det.
Det går att testa sig för graviditet genast då mensen är sen, men i ditt fall skulle hormonhalten antagligen inte ha hunnit stiga så högt ännu, så för att vara på den säkra sidan så borde du vänta lite till innan du testar.
Eftersom du har fått vänta så länge på ditt svar 8beklagar detta) så är sannolikheten stor att din mens redan har kommit, och då kan du pusta ut. Men om mensen inte har kommit så kan du ta kontakt med din skolhälsovårdare och be henne lägga remiss till graviditetstest genom blodprov. Blodprovet är väldigt exakt och visar den exakta halten av HCG (graviditetshormon), så på blodprov kan man se en graviditet som inte ännu synd med hjälp av urinprov.
Jag hoppas på det bästa.
Kram
Tessi