Gravid trots mini-piller?
13.11.2014
Jag hade oskyddat sex men min kille för 7 veckor sedan och nu känner jag mig uppblåst och illamående.. Kan jag vara gravid? Och jag går ju på mini-piller (gestrina) och jag har inte blivit gravid förut av dem? Så kan jag ha blvit garvid tror ni? Tacksam för snabbt svar! Rädd & närvös tjej!

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
19.11.2014
Hej,
Nu skall vi börja med att reda ut några saker. Alltså - om det är så att du använder mini-piller, och du har tagit dina piller som du skall - så har du ju inte haft oskyddat sex? Eftersom det isåfall är pillren som är skyddet. Det är ju ganska vanligt att mensen blir oregelbunden eller helt försvinner med dessa piller - så mensen kan i detta fall kanske inte ge oss någon ledtråd.
Att man känner sig uppblåst och illamående kan bero på nästan vad som helst. Illamående kan bero på graviditet - men det kan lika gärna bero på någonting annat.
Jag tycker att du skall göra ett graviditetstest för att kontrollera om du är gravid eller inte. Men om du har tagit dina piller som de skall tas - samma tid varje dag, så är risken nog väldigt liten.
Hälsningar
Tessi