Gravid utomlands
12.09.2023
HEJ! Jag och min sambo har båda studerat i Sverige och tog examen i våras och han förra året. Blev sedan erbjuden jobb på min praktikplats och tänkte "varför inte?" och blev därför kvar här. Min och sambons planer har alltid varit att återvända till Finland då vi ändå känner oss mest hemma där. Vi har båda våra föräldrar, syskon, mor- och farföräldrar där och en stor del av våra kompisar också förstås. Vi har inte haft någon tidsplan på att återvända utan tänkte att antingen efter examen eller så "om något år". Nu har jag nyligen fått reda på att jag är gravid. Vi har inte berättat det för någon än för det är så tidigt men jag undrar om man kan flytta mitt i en graviditet och vad som man behöver tänka på i så fall? Det är ju lite saker som ska ordnas också med uppsägning från jobb, försöka hitta nytt jobb på nya hemorten i Finland (+ vem vill anställa en höggravid kvinna?) samt sälja vår lägenhet som vi köpte för bara ett år sedan. Det blev kanske inte riktigt som vi tänkt oss nu med allting. Vad finns det för fördelar/nackdelar mellan förlossning och vård i Sverige och Finland? hon
Malin W N

Barnmorska och sexualrådgivare Malin svarar
14.09.2023
Hej på dig!
Först och främst grattis!
Sen till frågan: Man kan absolut flytta mitt i en graviditet eller föräldraledigheten! Då behöver du bara ringa och flytta alla uppgifter och förmåner med hjälpa av en blankett från Försäkringskassan i Sverige till FPA i Finland. Det fungerar fint! All info finns på Försäkringskassans hemsida/FPAs sidor. Man kan också ringa dit, dom är super hjälpsamma! Om du bestämmer dig för att vara gravid och föräldraledig i Sverige så hjälper barnmorskan dig på mödravården med allt som behöver göras angående Försäkringskassan, det ska du inte oroa dig för! Men som jag redan sa, ring dit så hjälper dom dig med allt som behövs hjälpas med! Föräldrapenning ansöks om i ungefär mitten av graviditeten. Föräldraledigheten i Sverige är lite bättre än i Finland, lite mer betalt och lite fler dagar, och mycket mer flexibilitet om hur man kan ta ut sina dagar. I Sverige kan man ta ut färre dagar i veckan, vilket kan resultera i en längre period ledighet hemma med barnet. Alltså kan man spara dagar en längre tid och ta ut dem lite när man vill längre fram. Även den andra föräldern har rätt till fler dagar att använda i Sverige än i Finland. Barnbidraget för första barnet är också högre i Sverige än i Finland.
Sen när det kommer till förlossningsvården så ser den ganska lika ut. Beroende på var man föder är det såklart skillnad på belastningen, i storstäder mer belastning och på mindre orter mindre belastning. Precis som i Finland. I Sverige har du ju en garanterad vård på svenska, och rutiner är väldigt lika varandra, oberoende vilket land man föder i. Största skillnaden är alltså ledigheterna. Och om du har ett jobb/inkomst i Sverige har du rätt till en större summa pengar (enligt en tabell), och det här lönar sig att tänka på om ni flyttar hem. I Finland kulle du få lägsta möjliga summa ifall du inte har någon inkomst i Finland.
Det du ska veta är att oberoende vad du bestämmer dig för har du rätt till vård och att föda i båda länder! Och önskar ni flytta direkt efter födseln till Finland så är det några blanketter som ska fyllas i och sen kan ni flytta och har rätt till ledighet i form av Finsk form här i Finland sen. Allt ordnar sig! Så fundera och känna efter vad som känns bra. Det är också viktigt att komma ihåg att ingen får enligt lag inte anställa dig pga att du är gravid! Du har lika rätt som gravid att få en anställning som en som ej är gravid!
Kram!
Malin