Graviditet
01.09.2015
Hej!
Jag är orolig för att jag har blivit gravid. Hade oskyddat sex i tisdags (för 1 vecka sedan). Det var ca 1 vecka innan min ägglosssning. vi körde anal men sedan så råka han göra in kuken i slidan. Jag har precis slutat med mina p-piller (för ca 2 veckor sedan) jag vet att det är olika för alla när mensen kommer att börja igen efter att man har slutat med p-piller. Men på lördag morgon fick jag som små stickningar i magen, den värsta sidan av magen och ganska långt ner. Det gjorde ont ett tag bara och sedan försvann det. Dagen efter alltså i söndags så fick jag jätteont i mina bröstvårtor och det gör fortfarande jätteont idag. Det har gått 3 dagar och det gör fortfarande ont. Innan jag började med mina p-piller så fick jag alltid ont i brösten dagen innan jag skulle få min mens. Jag fick aldrig ont i brösten när jag skulle få min ägglossning. Men nu så gör det grymt ont om jag bara nuddar bröstvårtorna lite. Det är obekvämt att sova och att ha bh på sig. Är det p-pillerna som har gjort att man har fått ont i bröstvårtor? Hittar ingen anledning till varför de gör ont. Min mage känns rätt stor och "svullen" och jag känner mig typ förstoppad. Börjar bli mer kissnödig än vanligt men det kan väl inte vara en sån tidigt graviditetstäcken? Jag känner mig rätt trött nu också. Känner att jag knappt orkar med dagen i skolan och vill bara hem och lägga mig och sova igen. Eller är det bara hormonerna som spelar ett spratt med mig nu, efter att jag har slutat med mina p-piller? Är grymt orolig för att vara gravid. Så är grymt tacksam för svar! Anonym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
03.09.2015
Hej,
Jag tror inte att du behöver vara orolig. Om det faktiskt var så att han bara slank in i dig en gång, och alltså inte kom i dig, så är risken inte stor. Ja, det finns alltid en liten risk att det kan komma spermier i försatsen, men jag tror inte att det är så sannolikt om det i ditt fall var frågan om bara en enda stöt.
Om du slutade med dina p-piller för bara några veckor sedan så kan både svullnaden och ömheten i brösten bero på det. Det beror alltså inte på p-pillren i sig, utan på att det nu är din egen kropp som igen, på egen hand, skall sköta om hormonbalansen och då är det annorlunda än med p-piller. Jag vet ju inte hur länge du har ätit p-piller, men i din ålder förändras kroppen mycket, så det kan hända att dina ömma bröstvårtor är "normalt" för dig just nu, (det är trots allt inte alls en ovanlig del av menstruationscykeln). Så bara för att du inte hade det innan du började äta p-piller så kan din kropp ha ändrats under tiden du åt dem, eller också är det bara tillfälligt, medan din kropp försöker starta upp sitt eget system igen. Det är svårt att säga.
Att vara mer kissnödig än vanligt kan hänga ihop med graviditet, men betydligt mer sannolikt är att det hänger ihop med att ni hade oskyddat analsex och att han sedan kom in i din slida, och på så sätt överförde de bakterierna runt din urinrörsmynning. (de allra flesta urinvägsinfektioner orsakas av e-coli-bakterien, som i allmänhet överförs från ändtarmen, och om man har analsex och byter hål fram och tillbaka så är det naturligt att de bakterierna flyttar hit och dit.) Så kom därför ihåg att alltid byta kondom/tvätta penisen innan ni byter hål, eftersom bakterierna från ändtarmen kan orsaka urinvägsinfektioner och andra störningar i bakteriefloran hos både killar och tjejer.
Och trötthet och magont kan likaså vara graviditetstecken, men det är i ditt fall lika sannolikt att det beror på någonting annat. Så om din mens inte ännu är sen (vilket den ju inte borde vara om du hade ägglossning nu) så tror jag inte att du behöver ta ut några bedrövelser i förskott. Vänta i lugn och ro på mensen, och om den är sen (vilket den ju mycket väl kan vara eftersom du just har slutat med dina p-piller) så gör du ett graviditetstest.
Ta det lugnt!
Kram
Tessi