graviditet
11.10.2017
hej! Jag är gravid i v. 29 och jag har ätit sertralin 50mg / dag men nu har jag börjat trappa ner för 4 veckor sen. Jag har pratat med rådgivningen och läkaren men vill ändå fråga här också om hur farligt är det med denna medicin för barnet? Nu när jag trappat ner så får jag själv abstinens besvär (ångest, yrsel, trötthet, domningar) och nu undrar jag om hur barnet påverkas i magen när jag själv inte mår så bra av nedtrappningen?
Är det ändå bättre att trappa ner än att äta dem?(kommer att trappa ner så att jag tar 25mg/dag , vågar inte sluta helt ännu ifall för att jag inte vill bli deprimerad när barnet är fött).Kan ju också tillägga att jag ej har kunnat sluta snusa... klarade att vara utan de första 3 månaderna men sen inte mer :(
kristiina annila

Barnmorskan och sexualrådgivaren Kristiina svarar
24.10.2017
Hejsan,
Man bör aldrig äta mediciner i onödan under graviditeten. Men Ibland är det så, att nyttan av medicinen för mamman är betydligt större än skadan av medicinen för babyn. Som jag ju tror att det är i ditt fall nu. Du berättar, att du försökte vara utan i början men det gick inte så bra.
Att må bra under graviditeten är alltid bra för babyn också. Då man trappar ner med medicineringen får man oftas känningar som du nu har fått. Dom är ju övergående. På samma gång får ju babyn mindre av medicinen hela tiden, vilket är bra. Du vänjer dig med mindre dos men detta kan ta sin tid. Delvis kan ju symtomen komma från själva graviditeten. Det är lite så med dessa mediciner, att man måste noggrannt överväga vad är bättre, att inte ta dom och må jättedåligt psykiskt, eller ta liten dos, orka bättre och må bättre. Samma sak blir det sedan med amningen, man skall överväga mellan nyttan och skadan. Om läkaren och barnmorskan tycker det är ok att ta liten dos så kan du nog ta det. Du och din baby är ju under kontroll hela tiden, och var noga med att alltid berätta åt dem hur du mår, både fysiskt och psykiskt.
Jag önskar dig den skön graviditet och allt gott i livet med lille babysen :)
Kristiina
barnmorska, sexualrådgivare, uroterapeut