Graviditet å förlossning
22.05.2016
Hej! Frågor kring graviditet å förlossning..
1 hur lång graviditet? Räknar man från senaste mens elr från befruktningen?
2 när kontakta rådgivningen? Hur många kontroller görs under en vanlig förlossning?
3 är eventuell illamående mer i början av graviditeten elr i ett senare skede?
4 stämmer det att de som har smärtsamma mensbesvär har en "enklare" graviditet än personer med mindre menssmärtor?
4 när sätts en förlossning igång? Och vad betyder det egentligen?
5 kan man på något sätt 'förbereda' kroppen för en ev. kommande graviditet?
6 Hur länge tar en förlossning i medeltal för en förstföderska?
7 har man ingen mensblödning under tiden man ammar, eller är det enast ägglossningen som har "paus"?
8 Vad är orsaken till att man undviker kejsarsnitt?
9 vad är orsaken till att allt fler par har svårt att få barn?
10 hur mycket måste man öppnas innan babyn ryms ut? Är det vanligt att man gör ett snitt?
Hoppsan, bev en lång rad med frågor nu.. Hoppas att ni orkar/har tid å svara på dem! Väntar ivrigt på svar, tack på förhand! <3
Tjejen

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
23.05.2016
Hej.
Nu känns det lite som att det inte är av nyfikenhet eller intresse som du frågar, utan för att du har ett skolarbete som skall göras och du vill slippa att göra jobbet själv?
Skulle det faktiskt vara så att du t.ex. skulle vara gravid, och så pass i början av graviditeten att du inte ännu hade kontaktat rådgivningen, så skulle du t.ex. inte ännu i detta skede fundera så mycket över huruvida din mens börjar medan du ammar - eftersom det är mycket långt dit ännu.
Jag Skulle gärna svara på frågorna, eftersom jag tycker att graviditet och förlossning är ett intressant ämne, och jag naturligtvis tycker om att svara på frågor (annars skulle ju detta vara helt del ställe för mig att jobba på.) MEN jag tycker som sagt att det verkar som om det rörde sig om ett skolarbete eller dylikt, och isåfall tycker jag att du skall söka svaren på frågorna själv. Jag svarar kort på dina frågor, men de utförligare svaren (som krävs för en skoluppgift) får du skriva själv.
1. En graviditet räcker ca 40 veckor. Det är skillnad på graviditetsveckor och fosterveckor. (graviditetsveckor räknas enligt mensen, fosterveckor enligt befruktningen).
2. Rådgivningen kan man kontakta så att det första besöket sker i vecka 8-9. Under en normal graviditet besöker man rådgivningen ca 10-12 ggr. Det kan variera lite beroende på var man bor.
3. Illamående är vanligare i början av graviditeten. Det brukar lätta efter första trimestern.
4. Nej, det stämmer inte.
4 (igen)  Förlossningen sätts igång om det finns anledning till det, t.e.x. att det har "gått över tiden", eller att det finns nån annan orsak till det. Man ger då dropp med ett speciellt hormon som påbörjar/ökar sammandragningarna.
5. Undvika tobak och alkohol, äta rätt och motionera.
6. Det varierar nog VÄLDIGT mycket.
7. Det varierar. Vissa får mens direkt, andra inte under hela den tid de ammar.
8. För att det är en stor operation och det är lättare för kroppen att återhämta sig efter en vaginal förlossning än efter ett kejsarsnitt.
9. Man börjar försöka för sent, lever för ohälsosamt och det är för vanligt med könssjukdomar.
10. Man måste öppnas precis så mycket att bebisen ryms ut. Det finns knappast någon riktig cm-gräns och bebisar är ju väldigt olika storlek då de föds. Hur vanligt det är med episiotomier beror på vilket sjukhus man föder på, men det är nog vanligare att man INTE klipper än att man gör det.
Varsågod. Bara genom att googla frågorna får du antagligen svar på de allra flesta, så det du behöver fylla ut med får du kolla upp.
Kram,
Tessi