Graviditet och abort
01.04.2014
Hej jag har haft regelbunden mens i ungefär ett år, men nu är jag ganska sen. Min pojkvän och jag har haft sex många gånger den här månaden men jag här rädd att kondom ska ha gått sönder. Är det en möjlighet? Och är jag gravid? Sen till aborten vem ska man kontakta och kostar de nåt, och i så fall hur mycket? :) I

Ungdomsinformatören Sanna svarar
07.04.2014
Hej, kära du.
Egentligen skulle jag helst börja med att skriva att man enligt lagen i Finland måste vara 16 år för att få ha sex. En av orsakerna till den lagen är att skydda ungdomar. Man är inte mogen för sex ännu när man är yngre och har kanske inte tillräckligt med sexualkunskap heller. Nu betyder ju inte detta att någon skulle börja anklaga dig/er för något ifall det nu skulle vara så illa att du har blivit gravid. Du kommer isf att få all hjälp du behöver från till att börja med skolhälsovårdaren, som sen kan lotsa dig vidare vart du ska ta kontakt och hur det går till.
Men nu ska vi inte gå händelserna i förväg. Man märker nog om kondomen har gått sönder, den blir till slamsor och det ser nog åtm killen när han drar ut snoppen. Så om ingen av er sett något sådant så är det nog lugnt. Men det är helt vanligt att kondomer kan spricka, så det är nog helt möjligt. Om din mens inte ännu heller har kommit så ska du/ni (killen kan nog ta sitt ansvar också) gå och köpa ett graviditetstest, de finns på alla varuhus och apotek, kostar ca 10,- Sen om det skulle vara positivt så tar du kontakt med skolhälsovårdaren så kan hon/han lotsa dig vidare. Det kostar inget att göra en abort men det ska ju helst ske så snabbt som möjligt. Men jag tror ju inte att det är någon risk om ni använt kondomen som den ska och om den inte gått sönder, vilket ni ju isf skulle ha sett. Men för att undvika liknande situationer i framtiden skulle jag rekommendera att du oberoende av fast testet visar negativt ändå tar kontakt med skolhälsovårdaren så att du kan få p-piller eller något annat preventivmedel.
Jag håller tummarna, hör gärna av dig igen :)
Hälsar ungdomsinformatören Sanna