Graviditets test
19.01.2016
Hej! Om jag ska ta ett graviditets test. Så när ska ja ta det? Det sägs ju att man ska ta det en dag efter att mensen skulle ha kommit men om mensen kommer som vanligt då? Om mensen kommer som vanligt betyder det att jag inte är gravid? Var får man tag på såna? Måste föräldrara veta? Såå rädd &7!-

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
25.01.2016
Hej.
Graviditetstest kan du ta redan dagen efter att mensen är sen, men ju längre du väntar efter det desto säkrare kommer testet att visa. Testet baserar ju sig på förekomsten av ett visst hormon som utsöndras i urinen då man är gravid - så ju längre graviditeten går desto mer hormoner finns det i urinet och desto tydligare blir sträcket.
Om du däremot får mens så brukar ju det vara ett tecken på att man inte är gravid och då brukar det inte behövas ett graviditetstest.
Test kan du köpa i nästan alla butiker, varuhus och apotek. Du kan också gå till din skolhälsovårdare som kan lägga en remiss till laboratoriet, och isåfall kostar ju inte testet någonting. Dina föräldrar behöver inte veta att du testar dig för graviditet.
Så kort och gott - om din mens är sen går du till butiken, (citymarket, prisma, ) eller till apoteket och köper ett test, som du sedan gör hemma. Lätt som en plätt. Om det skulle vara positivt går du och tala med din skolhälsovårdare.
Men en sak i taget, ta inte ut alla sorger i förskott.
Kram
Tessi