Graviditetsfunderingar
14.08.2015
Hej! Jag är rädd för att jag är gravid hela tiden, även fast jag går på p-piller och får min blödning månad efter månad. Men direkt blödningen slutat blir jag rädd för att jag är gravid igen. Jag är ganska paranoid då jag haft det väldigt stressigt den sista tiden och tiden då jag har tagit pillren har hoppat några timmar hit och dit någon gång, så har jag även extra mycket gaser, och tycker att min mage har växt lite, så är jag dessutom hela tiden lite "bubblig" i magen och har regelbundet sex så såklart det finns funderingar. Det är jätte jobbigt att behöva oroa sig så här hela tiden, jag får lätt ångest och har också fått det några gånger av att jag har varit rädd för att vara gravid. Jag tycker om att ha sex, både jag och min kille tycker att det känns bättre utan kondom så jag vill veta något annat sätt som gör att jag kan sluta oroa mig så här mycket. Egentligen är det inte själva graviditeten jag är rädd för, jag vet att abort skulle vara det enda rätta för mig just nu så jag funderar inte mer på det. Det jag är mest rädd för är hur jag ska kunna berätta för mamma att jag är gravid eller redan bara att jag har haft sex eftersom hon är ganska sträng och dömande och hon kommer ofta med små jobbiga kommentarer som "varför är du nere? Är du gravid? Men det finns väl ingen risk för att du är gravid du är ju för liten för sex" och "vad gör ni där på rummet riktigt ni har så mycket ljud" fast hon själv var ganska mycket yngre än jag då hon förlorade oskulden och jag och min kille har varit tillsammans i ett år och det är jobbigt att hon säger så och jag blir lite sårsd ibland och skäms över mig själv. Men hur ska jag kunna sluta oroa mig (förmodligen) i onödan och hur ska jag kunna berätta åt mamma om jag skulle vara gravid? E.W

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
17.08.2015
Hej,
Jag ska börja med att konstatera en sak, så vi får det bort ur vägen. Jag vet ju inte vilka p-piller du äter, men ALLa de p-piller som skrivs ut i Finland är säkra. Så om du äter dem varje dag som du ska, på ungerfär samma tid (+- någon timme) så ÄR de helt säkra och du behöver inte oroa dig. Men jag vet ju att du vet dethär.
Jag kan inte vara säker på varför du är så orolig över att vara gravid, men antagligen är din mammas inställning en del av orsaken. Det är synd att hon säger saker som sårar dig eller får dig att skämmas, för det är antagligen inte henes avsikt. Även vuxna människor kan säga dumma saker utan att tänka efter. Som mamma är det säkert svårt at se på då du håller på att bli vuxen och hon blir tvungen att allt mer släppa taget om dig. Jag tror även att ALLA mammor är oroliga över sina döttrar, det finns alltid orsaker att oroa sig, och även om en oönskad graviditet är långt ifrån det värsta som kan drabba dig så vill hon ju att du skall få vara lycklig och må bra. Men om hon säger saker som du upplever som sårande så tycker jag att du kan säga det till henne. "Vet du om att jag blir ledsen då du säger sådär? Vad menar du med det?" Antagligen skulle det få henne att tänka efter.
Förmodligen vet hon ju om att du har sex, annars skulle hon knappast hålla på och fälla kommentarerna som hon gör. Och du känner ju din mamma bättre än vad jag gör, men kanske det skulle hjälpa om hon visste om att du äter p-piller? eller vet hon redan om det?
Jag förstår att det är tungt att gå omkring och oroa sig hela tiden, men ofta hjälper det att tänka tanken till slut och det är det vi skall göra nu. Vi låtsas nu då att du skulle ha glömt bort några p-piller och till din fasa märker du då att du är gravid. Vad häner sen?  Du och din pojkvän är överens om att du skall göra abort. Ni vet at det inte är läge för ett barn och även om det är jobbigt så är det ett "lätt" beslut. Du talar med din skolhälsovårdare som lägger remisser till labprov och bokar en läkartid åt dig. (läkaren skriver en remiss till sjukhuset där aborten skall göras)
Det är klart att det alltid är jobbigt att berätta en sån sak för sina föräldrar som man vet at de blir ledsna eller upprörda över. Men sådär generellt kan jag konstatera att föräldrar ofta blir mindre arga än vad ungdomarna brukar tro. Det finns ju lite olika saker som din mamma kan bli ledsen över. Dels att hennes "lilla flicka" inte är så liten mera. Och det är bara ett kallt faktum - det är inte så mycket hon kan göra åt det. Dels kan hon bli ledsen över att du tvingas gå igenom en tung och jobbig sak, och isåfall hoppas vi på att hon ställer upp för dig och fungerar som ett stöd istället för att döma. Hon kanske blir arg över att hon tycker att ni har varit oförsiktiga - men för tillfället äter du ju p-piller så du gör ju faktiskt det du kan för att inte bli gravid, och hur jobbigt det än är så sker det misstag, och det vet hon också. Det skulle ju helt säkert vara tungt att berätta det, men det är nog ändå bäst att bara helt ärligt släppa bomben. Vad är det värsta som kan hända? Att hon blir arg? ledsen? ropar? Otrevligt - visst, men det går över. Och bara du själv håller dig lugn och saklig så skulle hon säkert lugna sig ganska snabbt.
Det är synd att hon istället för att försöka stöda dig fäller kommentarer om att du skulle vara för liten för att ha sex, för även hon vet ju att det inte är sant - och det att hon säger det hindrar dig inte från att ha sex. Det enda hon åstadkommer är att göra dig rädd och får dig att känna som att du måste smyga med ditt sexliv.
Om du nu har tagit dina piller alla dagar och har mens regelbundet så ÄR du inte gravid. Punkt slut. Visst kan gaser och bubblighet hänga ihop med graviditet, men betydligt mer sannolikt är att det hänger ihop med någonting du ätit. Om du känner att du trots allt inte kan slappna av så kan du från apoteket köpa spermiedödande vagitorier som du kan använda då ni har sex. (man lägger in en vagitorie minst 10 min. innan samlaget, så t.ex. då man börjar förspelet) Dessa är inte 100% säkra i sig själva, men tillsammans med p-piller så blir nog skyddet helt fullständigt. Nackdelen är att de är lite klottiga och att vissa tycker att det är obehagligt då det känns lite varmt i underlivet då man använder dem (dock tycker andra att detta är enbart trevligt). Så en smaksak antagligen, som allt annat. Men det kanske är värt ett försök? De heter Patentex och kostar ca 14.20euro för 12 vagitorier.
Hoppas att du fick svar på din fråga. Ta det lugnt och andas :)
Kram
Tessi