Graviditetsnojjig
12.08.2015
Hej!
Jag är 22 år, i ett fast förhållande och går på p-piller(Rigevidon, kombinerade). Började med p-piller för ca tre månader sedan och har hela tiden varit väldigt nojjig över att de inte skall fungera osv. Nu de senaste dagarna har jag haft väldigt ömma bröst, varit öm och haft ont i magen(kan bero på magkatarr), liknande mensvärk och ont i ryggen. Kan jag vara gravid? Har tagit alla piller exakt samma tid varje dag, möjligtvis en timma för tidigt eller sent någon gång. Hade min withdrawal bleeding för ca 1,5 vecka sedan och tog ett graviditetstest för mindre än en vecka sedan o detta visade negativt. Tänkte att jag kanske testade för tidigt men då borde jag väl inte ha symtom bara någon dag senare?
Borde tillägga att pga av att jag var sjuk, kräktes och eventuellt då kräktes upp ett piller så fick jag ta ett akut p-piller igår. Dock Hade jag redan dessa symtom innan jag tog pillret.
Väldigt tacksam för svar!
Ellen Ellen93

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
12.08.2015
Hej.
Du är långt ifrån den enda kvinnan som oroar dig för att p-pillren av någon anledning inte skall fungera. Men tro på mig då jag säger att detta är fullständigt onödigt. Om du, precis som du skriver, har tagit ditt piller på precis samma tid varje dag (+- någon timme) så finns det ingen anledning att tro att de inte skulle fungera. Om du dessutom hade mens som vanligt under de dagar du hade paus, så förstår jag inte riktigt varför du tog ett graviditetstest?
P-pillren du tar fungerar, som du kanske vet, på tre olika sätt:
1. Läkemedlet hindrar äggstockarna från att släppa ifrån sig ägg
2. Gör att det slem som finns i livmoderhalsen blir extra segt, så att det blir svårare för spermierna att ta sig igenom.
3. Gör att vävnaden i livmodern förändras på ett sätt som gör att äggen inte fastnar på den.
Så med tanke på att alla dessa tre sätt förhindrar graviditet i din kropp så behöver du inte vara rädd. Det är mindre än 1 kvinna på 100 som blir gravid då hon äter Rigevidon så sannolikheten är pytteliten. Och nu har du dessutom tagit ett akut p-piller, vilket är alldeles rätt gjort om man är rädd att man kan ha kräkts upp p-pillret, så det är helt enkelt inte sannolikt att du skulle vara gravid. Och du har alldeles rätt i ditt resonemang, om graviditeten är så "ny" så att den inte ännu syns på ett graviditetstest så har man nog inte heller graviditetssymtom. (och hade genom något mirakel blivit gravid under senaste karta så skulle det ha synats på testet du gjorde)
Jag tror att symtomen du känner (ont i magen och ryggen) snarare beror på magkatarren (p.g.a. muskelvärk, uttorkning o.s.v.) än på att du skulle vara gravid. Ömma bröst kan man ju också få om det är lite rörigt med hormonbalansen, vilket det ju lätt blir då man nyligen börjat med p-piller.
Nu ruskar jag om dig lite, *tar tag i dina axlar, vänligt men bestämt*. Sluta oroa dig! Fortsätt att ta dina piller regelbundet och lita på att pillren gör det de finns till för. Slappna av och njut istället av livet!
Kram!
Tessi