graviditetstest
23.01.2015
Hejsan!
Jag undrar över hur gammal man måste vara för att kunna köpa ett graviditetstest. Jag är 15 år och har haft försenad mens i några dagar nu. Jag är orolig ifall jag är gravid.
Tack för svar Lina

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
27.01.2015
Hej Lina! Det finns nog ingen åldersgräns på att köpa graviditetstest. Tack o lov! Du hittar dem på apotek eller i större butiker. Du kan läsa mera om graviditetstest här.
Ifall du är i ett fast förhållande och ni har bestämt er för att satsa seriöst råder jag er till att skaffa ett hormonellt preventivmedel så att du slipper den här oron i framtiden. De kan du läsa mera om här.
Lycka till! Jag håller tummarna för att du inte är gravid!
Sköt om dej!       Hälsningar,   Annika     barnmorska - hälsovårdare