Graviditetstest
24.10.2016
Hej! Min mens är ca 20 dagar sen och jag börjar bli orolig nu. Jag och min pojkvän tror inte att jag kan vara gravid eftersom vi använder kondom och vi har kommit fram till att senast vi hade sex på liksom det sättet så var helgen efter min förra mens slutade och då hade mensen slutat på onsdag eller torsdag.
Finns det en risk att jag är gravid iallafall? Var kan jag få tag i ett graviditetstest här där jag bor?
Nu i helgen har jag haft lite bruna flytningar ibland. Ska jag vara rädd?
Jag har varit väldigt stressad den senaste tiden så jag hoppas att det bara beror på det...
Jag är jätte nervös över det här... Hjälp mig! Snälla svara snabbt!! Nervös

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
25.10.2016
Hej.
Menar du med att ni hade "sex på liksom det sättet" att ni hade oskyddat sex då? Om man har oskyddat sex är det alltid en risk, oavsett när i menscykeln det är. Det är ju därför det heter "oskyddat sex". Javisst, risken är mindre - men eftersom man ofta inte har koll på när ens ägglossning sker så skall man helt enkelt inte ta några risker eftersom man då kan tvingas sitta och oroa sig länge efteråt.Så om ni under din senaste cykel har haft sex utan kondom så ja, då finns det en risk.
Graviditetstest kan du antagligen köpa i din närbutik. De brukar finnas bredvid kondomerna vid hygienhyllorna. De finns åtminstone i den lite större butiken en bit från där du bor. Man kan också köpa graviditetstest på apoteket eller så kan du gå och tala med din skolhälsovårdare. Ibland kan man testa sig hos skolhälsovårdaren, och ibland lägger hen en remiss till laboratoriet så kan man gå dit och lämna ett urinprov.
Du skriver att du nu i helgen har haft bruna flytningar. Jag tror inte att du behöver vara orolig, utan tror mer sannolikt att det är ett tecken på att din mens är påväg. Du skriver också att du har varit väldigt stressad på senste tiden och som du vet så kan det göra att mensen skjuts upp. Så det låter kanske mest sannolikt att det är det som är fallet.
Så försök att ta det lugnt. Fixa fram ett test, så vet du säkert efter det. Och i fortsättningen skall ni vara noga med kondomen, så slipper du fundera och oroa dig så mycket.
Det ordnar sig nog.
Kram
Tessi