graviid?
17.07.2016
Hej, för cirka 2 månader sedan hade jah oskyddat sex. Han kom inte i mig. Men idag så började jag nästa spy och mådde jättedåligt. Är det symptom på graviditet? Hur fort visar sig symptomerna? Snälla hjääälp *7,!

Vik. ungdomsinformatören Alexandra svarar
18.07.2016
Hej,
det varierar så mycket från kvinna till kvinna när och hur symptomen kommer. En och samma kvinna kan också ha helt olika symptom under andra graviditeten och hon jämför med första också. Vissa känner små symptom redan innan de vet att de är gravida medan andra inte märker nåt på väldigt många veckor. Väldigt individuellt med andra ord.
Att spy och må illa är ett typiskt graviditetstecken men det är inte ofta det kommer sådär pang på. Det brukar däremot byggas upp med endast lite lite illamående någon gång och växer vart efter dagarna, till och med veckorna, går. Så i ditt fall tror jag inte det är ett tecken på att du är gravid.
Har du haft mens sedan ni hade oskyddat sex? Har du haft mens så kan du vara säker på att du inte är gravid. Har du inte haft mens så kanske det skulle vara bra att fundera på att ta ett graviditetstest? De hittar du billigt att köpa i butiker eller så kan man göra det på eget hvc.
Hälsningar,
Alexandra