Halojj (:
10.05.2015
Jag och min kille hade lite mysigt igår, vi var kåta båda två men använde inte kondom. Men vi hade alldrig ett "riktigt" samlag. Han bara förde in den i mig kanske högst 4 cm typ 2-3 gånger,kan jag vara gravid? (Har inte fått några symptom) bara orolig. Tacksam för svar :)

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
11.05.2015
Hej! Mysigt är väl helt najs men nu var ni nog och lekte lite med elden... Därför tror jag att du nu är lite smått orolig och nervös - för du vet att det där var inte riktigt smart. Du har inte ännu uppnått byxmyndighetsåldern. I Finlands lag har man anstiftat en lag där man anser att ungdomarna först vid 16 års ålder är mogna att under sexakten och efteråt att ta ansvar för sina handlingar. Tyvärr visar ju kanske din oro nu att det här stämmer... Men lägg det här på ditt konto av livserfarenheter och gör om och gör bättre. Skaffa kondomer!!
I mina ögon hade ni ett samlag. Hans penis var i din slida. Vet du säkert att han inte fick utlösning? För många unga killar räcker det nog alldeles väl till med "4 cm typ 2-3 gånger" och de får utlösning... Sen finns ju också försatsen som kan innehålla spermier. Så i värsta fall kan du vara gravid. Jag vill inte skrämma upp dej men det är kalla fakta. Jag hoppas du kan tala om det här med din kille och att ni tar gemensamt ansvar.
Nu är det för sent för akut-piller. Det har gått över 72 timmar. Annars skulle det ha varit jättebra. Läs mera om akut-piller här. Bra att veta om möjligheten med akut-piller. Där finns också att läsa om graviditetstest. Ifall din mens inte snällt dyker upp enligt beräknad plan behöver du göra ett graviditetstest. De finns att köpas i större varuhus och på apotek. Troligen har din skolhälsovårdare också möjlighet att ta ett graviditetstest. Sen får man ta fortsättningen utgående från svaret på graviditetstestet.
Använd kondom i fortsättningen. Jag håller tummarna!
Med vänlig hälsning,  Annika           barnmorska - hälsovårdare