Har Mina p piller börjat funka?
06.07.2015
Hej! Jag har nyss påbörjat med p piller igen efter 2 månader. (Tog p piller i 6 månader sen 2 månader sen)
Och jag tog mitt första piller för 7 dagar sen alltså första dagen då min mens kom! Två dagar efter så slutade mensen alltså hade mens i endast 2dagar. Är det möjligt? Dessutom så tog jag ett akut p piller för 1 månad sen..fråga ett är..1. Blödningen spm jag tror är mens..kan det vara något annat tro?2. eftersom jag tog p pillret dagen mensen kom kan jag ha oskyddat samlag?
3. Kan de vara möjligt at jag är gravid trots det var otroligt mycket blod då jag "fick mensen " orolig tjeeeeej

Ungdomsinformatören Liselott svarar
09.07.2015
Hej!
Nu skriver du ju inte vilken sort du använder, men våra barnmorskor och sexualrådgivare har förr skrivit att det för de flesta sorter faktiskt inte är nödvändigt att börja med p-pillren på mensens första dag. Det brukar bara rekommenderas för att dels veta att man inte är gravid och dels för att liksom få lite mer naturlig rytm på menscykeln. Därför kanske det inte är så stor skillnad om det var en "riktig" mens eller bara en "tömningsblödning" orsakad av akut-p-pillret. Det kan också hända att din mens inte hade normaliserat sig riktigt efter förra varvet du använde p-piller.
För de flesta sorter gäller även att man nog är skyddad mot graviditet från dag 1, alltså från första dagen man tagit p-piller - men kolla för säkerhets skull i bipacksedeln vad som gäller för just din sort.
Och så kan du ju alltid ta ett graviditetstest för säkerhets skull - inte för att vi skulle tro att du är gravid, utan dels för att man alltid borde ta ett graviditetstest 3 veckor efter att man tagit akut-piller och dels för att slippa oroa dig. De kostar ju verkligen inte mycket och hör lika mycket till ansvaret för sexlivet som att använda skydd.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott