Hej !
01.06.2015
Hej! Jag tänkte fråga lite om abort hur det egentligen funkar. Måste faktist föräldrarna veta om det? Är det kostnadsfritt? Kan man på något vis göra det i smyg utan att föräldrarna ens någonsin får reda på det? jee

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
02.06.2015
Hej Jee! Nu svarar jag som om det här var en fråga ställd av allmänt intresse. Hör av dej igen om du behöver hjälp!
Någon vuxen behöver nog veta om det. Dels för att du behöver skjuts till och från Gynekologiska polikliniken på ett besök innan. Men dels också för att man behöver en följesslagare när man lämnar sjukhuset efter att aborten blivit gjord. Oftast är det nog föräldrarna. Det kostar poliklinikbesökavgift och räkning kommer också efter ingreppet. Där behöver man också ofta föräldrarnas hjälp. Medicinsk abort har som åldersgräns 18 år. Vasacentralsjukhus har på sina hemsidor patientinformation. Du kan läsa mera här. På våra informationssidor har vi skrivit kort om abort, läs här.
Sjukhuset informerar inte föräldrarna utan ditt tillstånd. Men det här kan nog vara väldigt svårt att dölja ifall man bor kvar hemma hos sina föräldrar...
Klart är att man behöver stöd från någon vuxen. Man kan inte bära allt det här själv, varken praktiskt eller psykiskt. Det stödet kan man få från skolhälsovården eller hvc.
Med vänlig hälsning,  Annika       barnmorska - hälsovårdare