Hej!
21.09.2021
Hej!
Jag tog för någon vecka sen ett dagen efter piller och fick min mens en vecka efteråt, tidigare en vad den skulle. Men planen var att jag skulle börja med minipiller första dagen på mensen men nu hann inte jag det. Så då hamnade jag att ta ett till dagen efter piller ( vet att det inte är bra att ta ), och nu antar jag att min mens kommer komma om någon dag igen. Ska jag då börja ta minipiller eller hur ska jag göra, undrar om det kan vara mellanblödningar eller om det kommer förstöra mensen om jag börjar ta när dagen efter pillerna gjorde min mens oregelbundna. Men skulle vilja ta börja med minipiller så snabbt som möjligt.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
24.09.2021
Hej,
Problemet med dagen efter piller är att de rör till cykeln ganska mycket, så det är nästan omöjligt att veta om det är en mellanblödning eller en tömningsblödning eller mensen som är på gång. I princip spelar det ju inte så stor roll heller, men om det är så att du har haft oskyddat sex och därför tagit ett dagen efter piller så finns det alltid en risk att du kan vara gravid eftersom pillren inte ger någon 100% garanti för att du inte skall bli gravid.
Jag förstår att du vill börja med dina minipiller så fort som möjligt, men man måste inte heller börja med dem vid mensens första dag (även om det är lättast eftersom man ju då VET att man inte är gravid.)
Det du kan göra är  att ringa till preventivrådgivningen och höra deras åsikt om saken, eller så kan du antingen börja med dina minipiller då du får en blödning. MEN du måste ändå testa dig för graviditet då det gått tre veckor sedan du tog ditt (senaste) dagen efter piller.
Eller: vänta i tre veckor, testa dig för att vara säker på att du inte är gravid och sedan börja med dina minipiller. Det är möjligt att din mens blir oregelbunden om du börjar mitt i en cykel - men å andra sidan så kan den bli det i vilket fall som helst dels p.g.a. dagen efter pillren och dels p.g.a. att man inte vet på förhand hur kroppen reagerar på minipillren.
Men oavsett om du blöder eller inte, och när du börjar med minipillren,  så är det viktigt att du testar dig för graviditet då det gått tre veckor sedan pillret, så att man kan vara helt säker på den saken.
Det är bra att du tagit ansvar och gjort det som har behövts, även om det råddar till systemet lite. Mitt förslag skulle kanske vara att börja med minipillren då du börjar blöda (även om vi inte vet om det är mens eller mellanblödning). Men som sagt - testa dig efter tre veckor för säkerhets skull.
Det löser sig <3
Tessi