HJÄÄÄÄÄÄLLP!!!!!!!!!!!!!!!! snabbt!
08.11.2013
Jag har haft sex en gång denna månad med kondom, sen fick jag även min mens. den var 7 dagar lång som vanligt men inga klumpar var där som det annars brukar vara. Efter att mensen tog slut har jag mått rejält illa, vill bara spy(spyr inte), jag är yr i huvudet och det känns som att jag aldrig riktigt är med. Dessutom är jag sjuk i nedre ryggen. Tog ett graviditetstest 21 dagar efter sexet och det var även då 10 dagar efter mensens sista dag och det visade negativt. Jag har mått sådär i 5 dagar och det slutar inte. Kan jag vara gravid? Kan jag har blivit gravid före förra mensen? Det är första gången jag mår så här och på nätet står det att många har varit gravida fast de har haft mens, tagit flera negativa tester men upptäckt långt efter att de har var gravida. Jag är skiträdd

Ungdomsinformatörerna Sanna och Lena svarar
11.11.2013
Hej, Du är nog inte gravid. Du kan nog andas ut och vara helt lugn. Om du inte haft oskyddat sex utan använt kondom på rätt sätt, alltså satt på den från början, inte rispat den med nageln, den inte spruckit och han hållit i kring penisroten dår ha dragit ut den, då kan du nog vara alldeles lugn. Det är nog mycket ovanligt att man har mens som vanligt och flera negativa graviditetstest fast man skulle vara gravid.
Det är mycket troligt att du nu spänner dig och förstås är jätte orolig, men just sånt kan göra att mensen blir sen eller så kan man få just såna lite märkliga symtom. Försök att ta det lugnt och slappna av. Jag vet att det är jätte svårt. Kanske du borde skaffa p-piller för att inte behöva oroa dig och må så dåligt. I vissa kommuner kan skolhälsovårdaren skriva ut gratis 3 månader. Men om inte så är det ingen sak att du bokar tid till din hälsostation och får utskrivet ett recept.
Kramar från ungdomsinformatören Sanna och Lena