hjälp..
20.01.2014
Hej, varje gång efter jag och min pojkvän har älskat så känner jag mig orolig, som att kondomen skulle spruckit, fallit av.. bara på nått sätt svikit oss. Jag är livrädd för att bli gravid för jag vill kunna utforska världen innan jag vill börja skapa nån familj, Är kondomer bra.. ja litar inte på dom och piller börjar jag inte ta.. lejonet

Ungdomsinformatören Liselott svarar
24.01.2014
Hej lejonet!
Japp, förstår precis din oro, och vet hur himla många andra tjejer som är precis lika oroliga att kondomen ska svika. Så nu ska jag försöka både trösta och ge lite råd, så att du ska kunna känna dig mera trygg. För det är inte bra att du inte kan känna dig bekväm och trygg och lugn efter sexet - och frågan är inte om du omdevetet ändå också spänner dig för det här UNDER sexet och därför inte kan njuta ordentligt! Att inte våga lita på skyddet är definitivt avtändande.
Nu är det så med kondomer att de påstås vara ungefär 98% säkra, alltså att två av hundra går sönder. Så gott som alltid är det ju eget fel, alltså att man råkat skrapa kondomen med naglarna, råkade bita i den när man använde tänderna när man försökte få upp det sega omslaget eller så var man tex inte kåt nog så att slidan var torr och att det drog för mycket i kondomen. Rätt använd så ska nog kondomen vara väldigt, väldigt säker - men inte fullkomligt, alltså. Kolla mera om det här på Kondom-fakta på våra infosidor!
Nå, ett sätt att i efterhand veta om den höll är "vattenballongtestet" (heter knappast så på riktigt, jag hittade på namnet). Häll vatten ur kranen i kondomen som i en vattenballong - läcker den så vet du att du ska ta ett akut-p-piller. Att göra det här testet är kanske lite klottigt och osexigt, men en bra rutin - och kondomen ska ju ändå kastas i vanliga roskis sedan (absolut inte spolas ner för det stockar rören och det kan ju bli pinsamt att förklara den rörmokar-räkningen...). Och vet du, man KAN ju nog ha färdigt hemköpt akut-p-piller från apoteket ifall att - det kan också bidra till att det känns lite tryggare. Man ska ju inte använda akut-p-piller som ett preventivmedel eller i onödan, men som sagt, för säkerhets skull.
Sedan så kanske du ändå borde fundera en gång till på något mer långsiktigt preventivmedel. Nu vet vi ju inte varför du inte vill ta p-piller - och vi tycker att det inte är något man ska börja lättvindigt med. Hormonella preventivmedel är dels en stor påfrestning på kroppen och kan ge jobbiga biverkningar och risker, dels kostar de (även om ansvaret för skyddet ju är bådas ansvar och kanske pojkvännen i så fall borde betala halva?). Men det finns ju en massa olika sorters hormonella preventivmedel, som p-plåster, p-stav, hormonspiral och minipiller också, och många märken av det. Så kanske du kunde undvika just de saker som gör att du inte vill börja med p-piller? Tex måste man inte minnas p-plåstren varje dag och tex kan p-piller med naturliga hormoner göra en mensfri och ge mindre finnar på sikt. För vännen, är du så orolig för att bli gravid, så kanske det ändå skulle löna sig att åtminstone läsa på om olika typers preventivmedel och kanske diskutera dem med skolhälsovårdaren eller kommunens preventivrådgivning? Som sagt, det är ju inte bra om du är orolig efter varje samlag.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott