Hjälp...?
09.03.2015
Hej, nu är jag lite orolig eftersom jag kom på att jag och min pojkvän hade sex på en torsdag, samman vecka som jag började med Prionelle 28. Eftersom jag glömde ta de två första tabletterna så började jag med p-piller på mensens tredje dag, på lördag.
När jag läste om Prionelle 28 på internet så står det att det tar ungefär en vecka till två veckor tills de börjar fugera. Då gick jag till en barnmorskan och fick akut p-piller dagen efter, alltså fredag. Det var mindre än 24 timmar.
Jag fortsätte med mina p-piller som vangligt och det har gått bra, jag har börjat med min andra kartan, tredje raden.
Finns det något chans att jag är gravid?? Snälla hjälp!!

Ungdomsinformatören Liselott svarar
10.03.2015
Hej!
Lugn, vännen! <3 Gå nu och köp ett graviditetstest. De kostar ett par tre euro i de större varuhusen och lite mer på apoteket. Nu har det nog gått så många veckor sedan det oskyddade samlaget, så de visar garanterat korrekt resultat. Och det hör ju lika mycket till att ta graviditetstest när man har ett aktivt sexliv som att fixa preventivmedlet, så det är inget att fundera två gånger över. Dessutom borde man alltid ta ett graviditetstest ungefär 3 veckor efter att man tagit akut-piller, eftersom de ju inte är 100% säkra. Så köp ett test nu och ta det, och så talar du med barnmorskan igen ifall det mot förmodan skulle visa positivt. Risken är ju nog väldigt liten när du både hade hunnit börja på p-pillren och tog akut-pillret.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott