Hjälp
31.03.2016
Hej decibel.
Förra veckan så hade jag sex, kondomen sprack och jag gick dagen efter och köpte ett dagen efter piller.
Nu fick jag mens typ 1-2 veckor för tidigt och det blöder väldigt mycket. Jag har jättesjuk mage också.
Finns de chans att jag är gravid?? Panik här snabbt svar tack.
Hjälp

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
31.03.2016
Hej.
Du gjorde alldeles rätt som tog ett akut p-piller då kondomen sprack. Det du inte skriver någonting om är huruvida din mens brukar vara regelbunden? Jag försöker fundera ut var nånstans i din menstruationscykel du befann dig då du hade sex, men om du hade sex för en vecka sedan och din mens nu kom 1-2 veckor för tidigt så borde det innebära att du var ganska i början av din cykel? ( dock kan jag inte vara säker på det, dels för att jag som sagt inte vet om du brukar vara regelbunden, när din senaste mens var och exakt när det var ni hade sex.) Det kan du dock räkna ut själv om du har koll på när din senaste mens var.
Då man tar ett akut p-piller så fungerar det så att det skjuter upp ägglossningen något, så om du inte ännu hade hunnit ha ägglossning (vilket ju BRUKAR ske ungefär på menscykelns 14:de dag) så borde det inte vara nån risk för graviditet.
En jättevanlig biverkning av akut p-piller är att man får blödningsrubbningar, och magsmärtor. Så i sig låter det inte alls konstigt. Men i bipacksedeln står också att man alltid skall ta ett graviditetstest 3-4 veckor efteråt för att vara helt säker på att man inte är gravid.
Så jag tror inte att du behöver oroa dig. Jag TROR på basen av det du skriver att sexet inträffade före din ägglossning och att pillret ytterligare flyttade feam ägglossningen. Sen är det sannolikt pillret som gjorde att din blödning kom tidigare, och är kraftigare och mer smärtsam än normalt. Följ med, och om blödningen och smärtorna fortsätter eller blir svårare så ringer du till preventivrådgivningen. Men jag tror att de kommer att avta och att det "bara" är frågan om en ovanligt kraftig tömningsblödning.
Sköt om dig själv, och testa dig om ett par veckor. Men jag tror att du kan vara ganska lugn.
Kram
Tessi