hjälp
03.01.2018
jag hade sex den 25.12 utan kondom och brukar ha 18-20 dagar emellan mina mens och nu har den inte kommit och de är den 20de dagen... vad ska jag göra

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
04.01.2018
Hej.
Om du inte vill bli gravid så skall du inte ha sex utan kondom. Så enkelt är det.
Enligt det du skriver är din menscykel i allmänhet runt 25 dagar. Det kan vara svårt att veta exakt när ägglossningen infaller, eftersom det är individuellt, och det kan variera från gång till gång för samma period. Därför kan man aldrig lita på "säkra dagar" eller preventionsappar på telefonen. Sannolikhetsmässigt så var det kanske på den sämsta tänkbara tiden i menstruationscykeln som du hade oskyddat sex, eftersom det var ganska mitt i.
Bara för att din mens inte kommer exakt lika punktligt som den brukar behöver inte betyda att någonting är fel. Du är ung, och det är alldeles normalt att mensen är oregelbunden eftersom din kropp inte ännu har utvecklats klart. Är du orolig, och om din mens inte ännu har dykt upp så tycker jag att du skall köpa ett test och kolla upp saken.
Och använd kondom i fortsättningen så slipper du dessa situationer.
Kram
Tessi