hjälp!!
04.11.2013
Hejsan...hjälp mig snälla min mamma och pappa får inte veta om att jag kanske är gravid..!! Ja har inte haft mens på 5 veckor och min pojkvän och jag har oskyddat sex helatiden.! Kan ja åka till sjukhuset utan att mina föräldrar får veta om det?? Vet inte vad ja ska göra!! Har panik ..jag är ung o dum. Snälla hjälp mig tacksam för svar!

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
04.11.2013
Hej vännen!
Lugn. Andas. Nu gör du så här: gå antingen direkt till skolhälsovårdaren och be henne att ta ett graviditetstest på dig - hon har teststickor där som man doppar i urinen (du kissar i en burk) - eller så går du och köper ett graviditetstest på apoteket. De kostar inte många euro. Huvudsaken nu är att du får veta om du är gravid eller inte och svaret får du på några minuter med ett graviditetstest. Och tyvärr, fem veckor försenad mens kan nog tyda på att du faktiskt är gravid. Har du haft oskyddat sex många gånger så ökar risken för graviditet ordentligt mycket. Visst kan mensen försenas helt naturligt tex vid stark stress, oro, nervositet osv. När man kan slappna av igen, tex för att man tagit ett graviditetstest som visar negativt, så brukar nog mensen i så fall komma igång av sig själv sedan. Men försenad mens är ett vanligt symptom på graviditet, så ta nu ett graviditetstest.
OM du är gravid, så ringer du kommunens/stadens mödrarådgivning, brukar finnas vid HVC. Om du går till skolhälsovårdaren för graviditetstestet, så hittar hon rätt telefonnummer åt dig med detsamma (vi ger det inte här, bara så att ingen som råkar läsa din fråga ska kunna lista ut varifrån du är). Berätta att du tagit ett graviditetstest som visat positivt och försök också komma ihåg när du senast hade mens (datumet för senaste mensens första dag). Troligen får du då snabbt en tid till dem för undersökning och då kan du diskutera dina val med dem.
Väljer du att behålla barnet så skrivs du in som väntande mamma på mödrarådgivningen. Som ung mamma får du extra mycket stöd och förklaringar och livet som ung mamma har många fördelar jämfört med att vara äldre mamma. Överlag kan vi nog intyga att moderskapet är något alldeles speciellt som inte går att jämföra med något annat i livet. Aldrig upplever man så starka känslor som när man är mamma, livet blir nog väldigt stort och innehållsrikt då.
Bestämmer du dig för att göra abort, så måste det ske ganska hastigt. Abort kan man inte göra hur länge som helst, utan det borde ske innan 14:e graviditetsveckan, helst innan 9:e. Om din mens är fem veckor försenad räknas du vara i 9:e graviditetsveckan nu. Vill du göra abort får du en tid till sjukhuset för aborten. Här kan du läsa mera om hur abort funkar: http://www.decibel.fi/vaga-fraga/fragor-och-svar/karleken-och-sexet/abort
Dina föräldrar behöver INTE få reda på att du är gravid eller om du vill göra abort, om du inte själv vill berätta. All vårdpersonal har tystnadsplikt och det är i princip bara om de misstänker att en gravid tjej mår väldigt dåligt, skadas av någon eller skadar sig själv eller att det annars är fara för liv och hälsa som de kontaktar föräldrarna om tjejen är under 18. Om tjejen är över 16 år så anses hon mogen nog att ansvara för sitt sexliv. Men kanske det ändå kunde vara bra att du hade någon att prata med, tex mamma, pojkvännen eller en kompis, någon att få tröst av och liksom mentalt hålla i handen? Att genomgå en abort kan vara väldigt psykiskt jobbigt. Vill du behålla barnet kan det vara väldigt skönt att få stöd av föräldrarna, både praktiskt och mentalt, så tidigt som möjligt.
Vi håller tummarna att det bara var falskt alarm så att du slipper ta några stora beslut om ditt liv just nu. Oavsett hur det går: snälla söta ha inte oskyddat sex mera, okej? Använd åtminstone kondom, och gå gärna till kommunens/stadens preventivrådgivning och fundera med dem på något mera långsiktigt preventivmedel som p-piller. Lova!
Stoooor kraaaam, hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna