Hjälp
28.07.2015
Hej! Jag tar p-piller och varje gång jag kommer till slutet av kartan blir jag rädd att jag kan vara gravid eftersom jag har regelbundet sex, så det är jag nu också. Nu den här veckan har jag min tablettfria period och min mens har ännu inte kommit (började med tablettfria perioden i söndags). Jag glömde även ett piller på fredagen, jag kom på det senare och kollade instruktioner men det stod bara hur man ska göra om man glömd det mer än 12 timmar och jag hade glömt mitt ungefär 9 timmar så jag bara fortsatte ta dem som vanligt. Hur som helst två dagar före det hade jag haft sex, och två dagar efter det hade jag sex (alltså första tablettfria dagen) båda gångerna kom killen i mig o nu e jag jätterädd att jag e gravid o jag vet att det blir värre av att jag oroar mig, men min mens är ju också 2 dagar sen. Va ska ja göra o hu stor risk e det att ja e gravid? Tacksam för svar

Ungdomsinformatören Jenny svarar
30.07.2015
Hej!
Enligt våra hälsovårdarexperters tidigare svar till liknande frågor, är risken för att du skulle vara gravid, om du tar dina p-piller enligt anvisningarna mycket liten. Bra att du kollade hur man ska göra då du glömde en piller. För de flesta pillersorterna gäller just den där 12-timmarsregeln, men alltid bra att kolla i bipacksedeln. Du har gjort enligt instruktionerna, så det borde vara lugnt, men vill du vara 110% säker är det bäst att du gör ett graviditetstest om/då mensen är ca 1 vecka försenad för då är resultatet tillförlitligt. Du skulle nu också kunna kontakta den personen som har skrivit pillren åt dig för att höra hur du skall fortsätta med dem, men om mensen kommer så är ju allt som vanligt igen. Om du ändå är osäker, är det alltid bättre att göra ett test, än att  behöva tänka på saken och vara orolig.
Hälsar, ungdomsinformatören Jenny
Här kan du se vår sexualrådgivare-hälsovårdares svar till en liknande fråga.
Kolla svaret till Glömt p-pillret här
Här finns svar till frågan Ingen mens med p-piller