hjälp, är jag gravid?
22.06.2014
Hej! Igår hade jag sex med min kille och kondomen sprack. Efter 12 timmar fick jag mens och jag undrar, bör jag ta ett akut p-piller ändå fast jag fick mensen? Eller klarar jag mig utan att bli gravid om jag skippar pillret eller ska jag ta det för säkerhetens skull? SVARA SNABBT, SNÄLLA!!! ku

Ungdomsinformatören Liselott svarar
Praktikant vid Decibel Angelica svarar
23.06.2014
Hej ku!
Ne, om det här är en riktig mens och håller på ännu och är helt som den brukar, så betyder det nog att du högst sannolikt redan haft månadens ägglossning och alltså inte kan bli gravid just nu. Det här är inte idiotsäkert, men risken att du ska ha blivit gravid av det oskyddade sexet nu är promille-liten, som att vinna på lotto. Så vår personliga bedömning är nog att du inte behöver ta akut-p-piller. Men det måste du besluta själv. Visst blir det då ännu säkrare att du inte ska bli gravid den här månaden, men akut-p-piller innebär samtidigt en stor påfrestning på kroppen och de brukar bland annat rådda till menscykeln. Som sagt, du måste nästan besluta själv - och även kanske fundera över ifall du borde börja med något mera långsiktigt preventivmedel. Vill du, så kan du för säkerhets skull ta ett graviditetstest om ca 3 veckor, men troligen så är du inte gravid nu.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott och storasyster-sommarjobbaren Angelica