Hjälp, är jag gravid?
26.11.2017
Jag använder p-ring och har gjort det i flera år. När det var dags för mensen senast så tog jag ut ringen 3 dagar försent. När den skulle in igen lade jag in den 1,5 dagar försent pga. mensen. 4 dagar efter det sena insättandet hade jag sex med partnern och utan kondom vid ett tillfälle.. Finns det en risk att jag är gravid och borde jag ta dagen-efter piller? Den orolige

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
01.12.2017
Hej,
I sig är det ju inte farligt att glömma ringen inne för länge, men eftersom man inte kan garantera att den då har tillräckligt hög halt av hormoner kvar så är det viktigt att man ändå lägger in nästa ring på den dag man normalt skulle. Risken att bli gravid ökar alltså av att du lade in den nya ringen 1,5 dagar senare än normalt eftersom halten av hormoner då potentiellt kan ha blivit för låg.
Beroende på när du senast hade sex så kan du ta ett akut p-piller, det finns olika sorter av dessa men de är effektivare ju tidigare du tar dem. Det pillret gör är att skjuta på ägglossningen. I normala fall med ring har man ju ingen ägglossning alls, men eftersom det blev ett kort avbrott i ditt fall så kan det ju finnas en chans att ägglossning skedde. Risken med akut p-piller är att det uppstår blödningar eller att din mens blir hoppig (trots att du har ring) men det är ingenting man på förhand kan veta.
Om det nu bara är ett par dygn sedan du hade oskyddat sex så rekommenderar jag att du går till apoteket och köper akut p-piller. Farmaceuten kan hjälpa dig hitta rätt piller. Men om det är mer än 3 dygna sedan så är pillren inte effektiva, och då kan du bara vänta och se.
Om nästa mens inte dyker upp då den borde (d.v.s. då du tagit ut ringen) så kan du testa dig, men den kan ha blivit sen också för att du lade in ringen senare och det uppstod lite obalans p.g.a. det. Så bli inte hysterisk fast mensen inte kommer exakt på dagen. Det måste inte betyda att du är gravid.
Det är mycket man skall komma ihåg och ta hänsyn till, så lättast är det nog i fortsättningen om du kommer ihåg att lägga in ringen då den borde läggas in, och om du skulle glömma så använd ett annat skydd under den närmaste veckan.
Kram
Tessi