HJÄLP fort! Candida?
17.03.2014
hej
jag tror att jag har fått candida av mina p-piller som jag åt i 3 månader för jag har många syptom på det + att inget annat kan bidra till min svullna mage eftersom jag har gjort mångamånga sjukhusbesök. jag fick även nya p-piller av min läkare eftersom jag har fått endometrios och måste äta p-piller mot det. hur ska jag nu våga börja äta p-piller igen när jag har hållit en strikt kost för att slippa candidan? jag är vettskrämd och vill inte ha en mage som gör att jag ser gravid ut. Eller är det olika på pillren?

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
20.03.2014
Hej!
Först: förstod vi dig rätt att du HAR candida och funderar att det kan bero på p-pillren? Candida är ju ingen vanlig "biverkning" av p-piller utan beror oftast på helt andra saker, varav p-pillren kan vara en delorsak (men inte den enda alltså). Du borde kunna få ta prov som visar om det faktiskt är candida du har. Se, det finns ju flertalet olika sjukdomar och överkänsligheter som kan ge symptom som en uppsvälld mage och du borde säkert få det konstaterat vad det är du har, så att du kan få rätt diet, medicinering osv, beroende på vad du behöver. Vi vet att man kan testa själv om man har candida (tex spotta i ett vattenglas, rinner det ner som trådar har man troligen candida), men bäst vore alltså om du kunde få en säker diagnos.
Då kan också din gynekolog/läkare beakta det när du får ett nytt preventivmedel. SADE du åt henne/honom att du har candida? För troligen skulle du i så fall ha fått pröva med en annan preventivmetod, för säkerhets skull. Det finns ju så många andra olika preventivmedel och -metoder, kanske något annat än just p-piller skulle passa dig bättre med tanke på matsmältsningsproblemen? Hon vet sådant. Vi tycker att du ska kolla med din läkare/gynekolog före du börjar med p-pillren igen - eller alltså använda ett annat preventivmedel som tex p-spruta eller de nya mini-hormonspiralerna som passar även tjejer som inte fött barn? Kolla upp vilka alternativ du har att välja bland!
Hoppas du mår bättre snart! Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna