Hjälp, gravid?
12.01.2017
Hej decibel! Jag hade sex på julafton och kondomen sprack. Jag blev jätterädd att vara gravid men tänkte att jag snart skulle få min mens så tänkte se om den kom. Hann börja bli lite orolig eftersom den blev nästa 1-2 veckor försenad. Å nu efteråt ha ja börja fundera om de int va mens utan om de va nån blödning till graviditet? Den pågick nog i princip lika länge som min mens brukar men orsaken varför jag är orolig är för att i 2 dagar så kissade jag jätteofta och nu har jag lite ont i magen varje dag... Fattar inte. Borde jag vara orolig? Vad kostar graviditetstest? Och var kan jag köpa det? Finns det typ vid prisma elr nått sånt? Helpme

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
13.01.2017
Hej,
Det är ganska osannolikt att man skulle blöda så länge i början av en graviditet och att en graviditet då skulle fortsätta. En så pass långvarig blödning i början av en graviditet innebär ju oftast att det är ett missfall.
Att du kissade jätteofta kan ha många andra orsaker, t.ex. att du har haft sex - och att det kommit upp bakterier i urinröret som har irriterat, eller att du helt enkelt har druckit ner. Att man har ont i magen är inte heller något typiskt graviditetssymtom så pass tidigt i graviditeten.
Så jag tror inte att du behöver vara orolig. Men ett graviditetstest kostar inte många euro (kanske 4-5e) och det kan du köpa i nästan alla butiker och på apoteket. I Prisma brukar graviditetstesten finnas vid samma hylla som kondomerna.
Använd kondom i fortsättningen så slipper du oroa dig.
Kram
Tessi