Hjälp, kan jag vara gravid? (snabbt svar uppskattas)
03.12.2014
Hej
För att vara så kort och koncis som möjligt; jag och en kille hade sex för första gången och vi använde kondom under hela akten, som vi efteråt kollade genom att hälla vatten i, och som mycket riktigt höll tätt. Saken är den att han även under akten förde in fingrarna, och när jag frågar honom är han osäker på om någonting kommit på händerna innan han gjorde det, orolig som jag var köpte jag ett dagen efter piller som jag tog inom 24 timmar efter samlaget för att vara på den säkra sidan. Jag har inte känt av några bivärkningar av pillret ännu, inga som helst blödningar kanske lite magont
Vi hade sex några dagar efter avslutad mens (29 nov), (mensen slutade den 26 nov) jag har en app med kalender där jag håller koll på fertila dagar och när ägglossningen ungefärligt borde inträffa (ca den 5 dec)
Dagen efter samlaget var fertilmarkerad på min kalender, så jag oroar mig jättemycket för att det var dålig tajming och att det finns risk för att jag blivit gravid, vad jag hört så är dagen efter piller bara ca 85% säkra, men eftersom jag tog det i så god tid innan ägglossningen så lär det haft gott om tid att verka(?)
Mina frågor är: är det jättestor chans att jag skulle kunna vara gravid om nu fallet vore att spermier kommit in med hjälp av hans fingrar? Kondomerna var hela, och på hela tiden förutom mellan bytet mellan dem, det är då jag oroar mig för att någon försats kan ha kommit på händerna (han påstår att han inte hade utlösning) hur säkert är ett dagen efter piller om man tar det i väldigt god tid?
Jag väntar min mens enligt appen nu runt den 19-20 december men är jätteorolig över att jag skulle kunna vara gravid, och att tiden fram till jul nu skulle vara som förstörda, jag kan knappt sova och går bara omkring och oroar mig för att jag kanske är gravid och att mensen kommer vara försenad och vart jag skulle vända mig om så vore fallet, för en abort
Snälla rara, svara gärna så snart som möjligt så att jag kan få någon rätsida på det här och kunna få några timmars sömn och frid nu innan jul
Mvh/Superorolig tjej Superorolig tjej

Kouluterveydenhoitaja/seksuaalineuvoja Tessi svarar
03.12.2014
Hej.
Nu skall du börja med att ta det lugnt och andas. Det första du skall komma ihåg är att spermier inte på något sätt har övernaturliga krafter och att det är MASSOR som skall pricka precis rätt för att man skall kunna bli gravid. Och i ditt fall fylls nog inte dessa kriterier. Jag skall tala om varför.
1. Ni använde kondom, d.v.s. han kom inte inne i dig. Det finns en liten chans att bli gravid genom att spermier finns med i killens försats, men isåfall kräver det nog att killens penis är inne i dig. Spermier överlever helt enkelt inte att flyttas från försats till hand till slida och sen ännu klara av att simma upp till ägget och befrukta det. Det funkar helt enkelt inte så.
2. Du tog dagen efter piller (akut p-piller). Och det pillret gör är ju att förhindra ägglossning, so OM din ägglossning skulle ha inträffat efter samlaget så är det sannolikt att den förhindrades. Du har rätt i att pillren inte är 100% säkra, men  om man plussar ihop kondom + dagen efter piller så är det nog jätteosannolikt att du skulle ha kunnat bli gravid.
3. Din app må säga vad den vill, men kroppen fungerar inte som en maskin. Då appen räknar ut dina ferila dagar så baserar det sig på ett medeltal av hur menstruationscykeln brukar se ut för kvinnor. Men det är inte alls säkert att just din menscykel fungerar så. Det kan vara bra att ha någonting som är lite riktgivande - men man skall nog inte tro blint på såna appar. Det kan hända att din ägglossning skedde tidigare eller senare och det kan inte appen veta.
Din mens kan ju eventuellt bli lite sen eller komma lite tidigare än vanligt nu p.g.a. pillret, så bli inte hysterisk om den inte kommer på exakt rätt dag. Men jag tycker att du skall ta det lugnt och pusta ut. Fundera på om du eventuellt borde skaffa p-piller om det känns som att du inte kan lita på kondomer, eftersom sex knappast är lika trevligt om du går omkring och oroar dig hela resten av månaden.
Kramar
Tessi