Hjärnspöken
05.08.2014
Hejsan!
Jag vill börja med att ni är fantastiska och har hjälpt hur många som helst! Ni borde ge er själv en klapp på axeln. :)
Nu till min fråga; vad ska man göra när man har hjärnspöken då det kommer till rädsla för graviditet?
Jag och min pojkvän har sex ca 4 dagar i månaden pga distansförhållande. Jag äter p-piller och är till och med rädd att gå på toaletten fyra timmar efter ifall jag ska ha diarré. Jag tar alltid mina p-piller med 15 minuters marginal varje dag, aldrig längre. Vi använder nästan alltid kondom trots p-piller för att vi båda känner oss säkrare. Jag känner efter minsta lilla graviditetssymptom varje dag ifall jag skulle kunna vara gravid. Om jag äter ihop två kartor får jag panik och tar 2 graviditetstest in på andra veckan på andra kartan för att jag är rädd för att vara gravid och missa det. Jag är även rädd för att graviditetstesten ska visa fel.
Vad ska man göra av dessa hjärnspöken? Är det normalt att bete sig såhär eller är det här ett bevis att jag känner mig otrygg i relationen eller i mig själv? Jag vill inte känna såhär runt sex, jag vill njuta utan att alltid tänka på konsekvenserna.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
08.08.2014
Hej.
Ja visst är det konstigt att det alltid skall vara någonting man bekymrar sig över som lägger sig som en skugga över det roliga. Nu kan jag konstatera att din rädsla är ganska vanlig bland unga kvinnor. Vanlig - men i ditt fall inte befogad!
Om du äter dina p-piller så regelbundet som du säger så borde redan dessa ge dig ett nästan 100% skydd mot graviditet. Om ni därtill använder kondom så är sannolikheten att du skulle kunna bli gravid så nära noll man kan komma. Sist och slutligen är det ju så att det inte går att bli gravid när som helst hur mycket sex man än har, utan endast vid ägglossning, som vanligen inträffar ungefär mitt i menscykeln.
Jag tror inte att din rädsla är ett bevis på att att du känner dig osäker i din relation eller i dig själv. Ibland hör man om kvinnor som har blivit gravida trots att de använt alla världens skydd och det får hela befruktningen att verka nästan övernaturlig - som att man aldrig skulle kunna vara säker och att spermierna trotsar vilka naturlagar som helst. Sanningen är att man nog bör ta dessa historier med en nypa salt - oftast beror dessa graviditeter nog på bortglömda p-piller eller att kondomen ligger kvar i nattduksbordet under samlaget.
Jag vet att det är lättare sagt än gjort, men jag tycker att du helt enkelt skall försöka lugna ner dig och lita på att preventivmedlen gör sitt jobb. Om du både använder p-piller och kondom, och de används som de ska, så blir du inte gravid. Punkt slut :) Slappna av och njut istället.
Hälsningar
Tessi