Hög temp av p-piller
09.05.2014
Hej jag har börjar äta p-piller och då har min temp höjs ungefär så som jag har mellan ägglossning till mens. Så kan p-pillret göra så man får lite högre kroppstemperatur? Hög temp av p-piller

Ungdomsinformatörerna Sanna och Lena svarar
19.05.2014
Hej!
Förlåt att du fått vänta på svar, det är superbråttom här - men nu ska vi äntligen ta itu med din fråga!
Tyvärr kan vi inte ge ett klart svar på din fråga, eftersom det inte finns något vetenskapligt bevis på att p-pillrena skulle höja på kroppstemperaturen. Men visst kan höjningen ändå bero på p-pillren, eftersom det är individuellt hur man reagerar på hormonerna.
Vi kollade igenom några bipackssedlar, men ingen av dem nämnde höjd kroppstemperatur som biverkning. Detta betyder inte att det inte kunde vara så för just dig - vi är alla olika och våra kroppar reagerar på olika sätt. Det kan också hända att temperaturen blir "normal" när din kropp vant sig med hormondosen (tar oftast ungefär tre månader).
Om du annars är nöjd med p-pillrena, behöver du nog inte oroa dig.
Hälsar ungdomsinformatörerna Lena och Sanna