Hormonspiral
26.12.2014
Hej! Jag har länge suttit och funderat på vilken sorts preventivmedel man skulle kunna använda och har googlat runt och kollat andras åsikter osv och så hittade jag hormonspiral som var fylld med positiva kommentarer. Men jag undrar om man får ta den när man bara är 17 eller finns det någon gräns eller några krav för att få använda denna spiral? Jag har tidigare användt p-piller, men det trivdes jag inte alls med eftersom jag fick hemska humörssvängingar och mellanblödningar nu som då, så det kändes alltid som man var tvungen att ha på sig tosskydd elr något liknande ifall man skulle få det igen, och orkar inte tänka på sånt. Plus allt jag hela tiden glömde bort att ta pillret så ja, det var ingen valmöjlighet för mig. Så nu är jag intresserad på att prova något nytt och som verkligen skulle passa mig. Men somm sagt, är det möjligt för mig att använda denna, och vad har en spiral för eventuella biverkningar? Eller har ni något annat lämpligt preventivmedel ni skulle kunna tipsa mig? Tacksam för svar :)

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
Ungdomsinformatören Sanna svarar
30.12.2014
Hejsan, vår hälsovårdare har semester. Hoppas du orkar vänta tills hon är tillbaka 5.1 så kommer hon att svara på dina frågor.
Hälsar ungdomsinformatören Sanna
Hon kommer den 14.1/Sanna
Hej! Du skriver inte ut vilken hormonspiral du hade hittat så mycket positivt om vilket gör det lite svårt för mej. Med hormonspiral får en stor procent av användarna också mellanblödningar, speciellt i början. Ett annat alternativ som jag rekommenderar för den som är lite glömsk är p-ringen. Du kan läsa på och bekanta dej med Nuva-ring. Men helt kort så sätter man in själv en gummiring som innehåller och utsöndrar hormonen i slidan, vilket inte är svårt. Sen har man den där i 3 veckor, drar ut den själv och så kommer mensen efter någon dag. Efter en vecka så sätter man in följande ring för 3 veckor osv. Du kan enkelt sätta en påminnelse i din telefon när det är dags att ta ut ringen och när det är dags att sätta in en ny. Användandet av p-ringen är inte smärtsam vilket ju nog många upplever att det är när spiralen ska sättas in/tagas ut.
Du nämner också om humörssvängningar. Överlag jämnar humörssvängningarna ut sig när man använder ett preventivmedel som ger en jämn dos över hela dygnet, ex spiral eller ring, jämfört med p-piller som ger en högre dos när man nyligen svalt det. Ifall man är känslig för hormoner gällande humöret så kan det här ha inverkan.
Mitt råd är att du vänder dej till skolhälsovården / kommunens preventivmedelsmottagning för att du ska kunna diskutera med en barmorska/läkare vad som kan passa dej och dina behov samt att du får prova på. Man kan prova några månader och se hur det känns och sedan byta vid besvärliga biverkningar.
Med vänlig hälsning, Annika barnmorska-hälsovårdare