Hormonspiral
11.01.2024
Hej!
Jag har funderat på att kanske lägga in en hormonspiral i stället för att fortsätta med p piller som jag har använt nu i 3,5 år. Jag har hört att det kan bli svårare att skaffa barn om man har gått på p piller länge och infertilitet är inget jag önskar. Jag tycker om att gå på p piller då man kan hoppa över mensen och min hy är bättre, men kan det vara dåligt att gå på p piller länge? Stämmer det att det är större chans att bli infertil? Eller finns det för lite forskning om det ännu?
Och sedan har jag några frågor om hormonspiralen. Då jag inte gick på p piller hade jag väldigt riklig mens, vilket var jätte jobbigt, så därför är det skönt då jag inte har mens så ofta med p piller. För hur många uteblir mensen med hormonspiral? Hur vet man när mensen kommer? Det känns som om jag skulle gå och tänka på det hela tiden med hormonspiral och vara rädd att blöda igenom då man inte vet när den kommer. Är det värt att byta til hormonspiral från p piller?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
15.01.2024
Hej,
Jag ber på förhand om ursäkt för ett långt svar :) Så om du vill ha bara själva svaret så får du scrolla ner. Precis som du skriver så hör man mycket olika information från olika håll, och det kan vara jättesvårt att veta vilka källor man skall tro på. Infertilitet är precis som du skriver ingenting man önskar sig, men den sannolikt största orsaken till att det är ett vanligare problem idag än det var förr är dels vår livsstil och dels att vi idag börjar försöka bli gravida väldigt sent. Det sägs t.ex. att den "optimala" tideb för en kvinna att bli gravid (rent biologiskt alltså) är vid 22 år, men det är ganska få kvinnor som har den livssituationen vid 22 att det skulle vara "läge" för det. I Finland är medelåldern för att få sitt första barn 29 år.
Så det finns en stor del av kritiken som man hör om p-piller (eller andra hormonella preventivmedel) som egentligen beror på helt andra saker. t.ex. det att tjejer ofta börjar ät äta p-piller då de är ganska unga - och att cykeln då blir regelbunden av pillren. Därför finns det en del fysiska problem som upptäcks först då tjejen slutar äta p-piller, tros att de ju egentligen har funnits där hela tiden. Det att man äter p-piller gör också att man oftare har sex utan kondom med tillfälliga partners, vilket kan leda till att könssjukdomar som t.ex. klamydia kan förbli oupptäckta länge om man inte får symtom.
Sen finns det massor av saker i vår omgivning som påverkar våra kroppar och därför våra hormoner - oavsett om vi använder hormonella preventivmedel eller inte. T.ex. övervikt, undervikt, alkoholanvändning, tobak, sötningsmedel, att inte äta animaliska fetter osv osv. Allting vi gör påverkar våra hormoner - som i sin tur påverkar allting annat. Så det att man använder hormonella preventivmedel påverkar givetvis många saker i kroppen eftersom könshormonerna styr eller inverkar på många saker - inte bara på reproduktionen. (precis som mannens testosteron har en jätteviktig roll för hela kroppen - inte bara mannens reproduktion.)
I en perfekt värld skulle kondom räcka - eftersom den inte påverkar hela vårt system. Men i sin tur ger inte kondomen någon hjälp med oregelbunden, smärtsam eller riklig mens. Därför kan man kanske inte tänka enbart på hormonella preventivmedel som att de skyddar mot oönskad graviditet eftersom den också underlättar andra saker.
De undersökningarna som har gjorts (och som fungerar som grund till att hormonella preventivmedel skrivs ut) har visat att den egna hormonproduktionen och cykeln kommer igång inom några månader efter att man har slutat med sitt preventivmedel, och att det egentligen inte har någon inverkan på fertiliteten oavsett hur länge man har använt dem. Så jag tror inte att det är någon större skillnad om du fortsätter med p-piller eller byter till hormonspiral. Precis som du skriver så finns det tjejer som inte alls har någon mens medan de har spiral - medan andra har mens ungefär som vanligt, och det går egentligen inte att säga på förhand hur en hormonspiral skulle påverka dig. För de flesta som har rikliga blödningar brukar blödningarna minska - men de kan också bli mer oregelbundna och på det sättet svåra att "planera". Hormonspiralen har inte heller samma effekt som p-piller på hyn eftersom den bara innehåller ett hormon.
Så på basen av det du skriver så finns det ingen anledning att byta preventivmedel i nuläget om du trivs med de piller du har nu och inte upplever några problem. Men du skall komma ihåg att din kropp hela tiden förändras även om pillren är desamma, så dina blödningar kan ändra med tiden trots att du fortsätter med samma piller. Du skall också komma ihåg att det alltid är du själv som fattar besluten angående din egen kropp och att du har rätt att välja själv. Om det är någonting som blev oklart så är det bara att fråga pånytt eller ringa till preventivrådgivningen och diskutera med barnmorskan.
Kram,
Tessi