Hur får man tag på p-piller?
14.11.2013
Hejsvejs :) Jag har börjat fundera på att ta p-piller eftersom jag å min pojkvän har börjat blivit mer "intimare" me varandra eller hur man nu ska förklara! :) Måste man ha dom utskriva av någon läkare eller kan man gå till skolhälsovårdaren?
Är det någon åldersgräns? tjejen

Ungdomsinformatören Liselott svarar
21.11.2013
Hej tjejen!
Jättebra att du tänker på skyddet långt på förhand, just så ska man göra! :D
Nu minns jag inte på rak arm hur det funkar i just din kommun, men i vissa kommuner kan man få p-piller (3 mån gratis) av skolhälsovårdaren, i andra kommuner måste man gå till kommunens preventivrådgivning (brukar finnas vid HVC). Dit beställer man då tid och oftast funkar det så att man först talar en stund med en hälsovårdare/läkare/gynekolog om vilken typ av preventivmedel som skulle passa just en själv bäst och så får man recept och så köper man det preventivmedel man fått utskrivet åt sig på apoteket. Efter tre månader kommer man på kontroll och då görs en snabb och enkel gynekologisk undersökning för att checka att allt är okej. En gång i året (vanligtvis) ska sen receptet förnyas och man ska checkas igen. Bla tar de ett sk papa-prov för att se om man har cellförändringar som en vacker dag kan bli till livmoderhalscancer. Oj, btw, så lönar det sig att fundera på om du ska ta HPV-vaccinet nu innan ni blir riktigt intima ;)
Personigen skulle jag rekommendera att gå till preventivrådginvingen eftersom det ju finns så många fler metoder att välja på än just p-piller. De flesta andra av dem är snällare mot kroppen, oftast för att de verkar mera lokalt och då inte behöver innehålla lika stora mängder hormoner (som påverkar hela kroppen) och många av dem måste du inte minnas vid ungefär samma tid varje dag (te p-plåster, p-ring, p-spruta och hormonspiral). När du går till preventivrådgivningen är det bra att veta när du hade senaste mens och om ni har haft några blodproppar eller cancer i underlivet i släkten.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott