Hur gör jag när jag ska skaffa preventivmedel?
12.02.2023
Hej! Jag undrar hur jag ska göra när jag vill skaffa preventivmedel? Jag kan skriva i punkter så det blir lättare att svara
- vart ska jag gå?
- vad ska jag egentligen säga?
- ska man boka på förhand?
- ska man ha typ fpa kort
Jag vill bara ta något på grund av att min mens alltid håller i sig väldigt länge men jag har hört att jag inte ska ta p-piller på grund av att jag har migrän. Ska jag då försöka få minipiller istället? Och gör såna piller att min mens blir normal eller kan det göra den värre?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
13.02.2023
Hej,
Jag föreslår att du kontaktar preventivrådgivningen på din hemort. I ditt fall är det vid hälsocentralen i samma område där du bor. Du ringer dit och bokar en tid, och då behöver du egentligen bara säga att du har funderat på att börja med ett hormonellt preventivmedel för att dina blödningar är jobbiga. Tel.nr hittar du här.  Sedan då du kommer till mottagningen så kan ni diskutera vilka olika alternativ som finns, men i ditt fall kunde det vara t.ex. minipiller.  På mottagningen går barnmorskan/hälsovårdaren igenom din situation och ditt hälsotillstånd och funderar över vilken metod som skulle passa bäst för dig och hur du skall använda dem. Minipiller är inte riktigt lika lätta att "styra" blödningarna med som p-piller, men det vanliga är nog att man blöder mindre även med dem. Nackdelen är istället att blödningen kan vara mer oregelbunden. Men ni kan fundera närmare på de sakerna då du kommer till mottagningen.
Det är bra om du har ditt fpa-kort med dig.
Kram,
Tessi