Hur ska jag göra med eventuellt preventivmedel?
27.07.2016
Hej! Jag har en killkompis som jag är halvt på g med, det är svårt att säga hur det är men vi har kyssts och varit ganska intima men utan att ha haft sex. Han bor många mil bort så vi kan inte ses så ofta men jag undrar i mitt stilla sinne om vi kommer att låta det ske då, åtminstone skulle jag vilja det. Vet inte om jag är kär i honom, men ibland känns det så. Han betyder väldigt mycket för mig och vi har en djup vänskapsrelation.
Jag undrar då litegrann om preventivmedel för sådant är ju viktigt! Jag har fyra kondomer som jag lyckats få tag i på en pridefestival, sedan är det slut. Kondomer är väl bra, men jag har känslan av att de är ganska avtändande när man är på't så att säga. Dö måste man ju öppna och rulla på, och sedan vet man hela tiden att man har gummi mellan sig och partnern... Hur kul? Blir inte lika upphetsad av tanken, haha. Å andra sidan är det långt bättre än ingenting alls. Hur skönt brukar killen förresten tycka att det är med kondom jämfört med utan?
Ett annat alternativ är p-piller, men vi skulle ju inte kunna ha något regelbundet sexliv. Är det då värt det, och hur ska man köpa dem? Hur många? Kan man få flera sorter utskrivna för sig ifall en inte fungerar för en? Måste man boka tid hos ungdomsmottagningen eller är det bara att gå dit? Kanske kan fråga er om ni kan veta vad jag borde ha?
Jag är 20 år, 164 cm lång och väger 57-58 kg. Har väldigt regelbunden mens, den kommer med bara några dagars skillnad och alltid i slutet av månaden. Min farmor fick stroke, annars har jag ingen i släkten som drabbats av det. Min mamma fick cellförändringar i livmodern härom året, vet inte om det har med östrogen att göra. Jag är rökfri och har alltid varit. P-piller kanske kan vara bra oavsett, för jag har ingen lust att ha mens just den veckan när han kommer hit om en månad (och kanske har sex med mig?). Hur ska jag göra? Sara
kristiina annila

Barnmorskan och sexualrådgivaren Kristiina svarar
29.07.2016
Hej på Dig!
Vad härligt att du har hittat en sådan fin pojkvän! Väldigt viktigt jo, att tänka färdigt på preventivmetoden.
Kondomen är bästa alternativen tycker jag för er just nu. Man tycker ju, att det avbryter samspelet, är jobbigt, känns dåligt, tar ner upphetsningen, men: Tänk så, att ni kan ju ha det med i förspelet att lägga kondomen på. Gör det tillsammans, öva lite, det gör inget om man inte genast lyckas. Och tänk så, att då man kan vara säker på, att man ej kan få smitta på ngt eller bli gravid, det om nånting känns tryggt och bra! Då kan man koncentrera sig på det väsentliga, varann alltså! Viktigt att komma ihåg dock att ha kondomen på under hela samlaget, för att liten mängd sperma kan komma på förhand, och gör det möjligt att man kan bli gravid. Det finns olika sorter kondomer till salu, olika former, olika färger, olika priser, olika tunna, med olika ytor dvs med sånadär små "knåttror". t.o.m med olika smak, som gör det ok att använda även vid munsex. Prova tillsammans, vad ni tycker om. Om det känns jobbigt att gå och köpa i butiken eller apoteket, kan man ju beställa från internet också.
Jag tror inte, att nån kan säga nej, om man vill känna sig trygg och ha kondom, det betyder ju bara, att man vill skydda varandra.
P-piller är också ett bra alternativ. Men man måste ju ta dom varje dag under hela månaden förutom en veckas paus emellan då mensen skall komma. Det är trygg preventivmetod om man använder dem rätt och regelbundet, det går alltså ej att ta bara vid behov, eller en månad nu och då. Det som är positivt men pillren, är deras påverkan på mensen, oftast blir blödningarna mindre, kortare och eventuella smärtor blir mindre eller lämnar helt bort. Har man problem med finnar och sånt, brukar man få hjälp mot det också. Visst kan man få biverkningar i början, det är ju klart. Vanligaste är små rubbningar med mensen, humörsvängningar, illamående, lite finnar. Men alla får ju inte biverkningar, och de brukar ändå försvinna i alla fall efter en några månader. Och passar inte just den sorten som man först får, kan man ju sen få byta till en annan. Dessutom går det att ta 2 månader i rad, vilket betyder att man ej behöver ha mens varje månad alls. Då tar man 2 kartor i rad utan paus, detta är ej farligt eller skadligt för kroppen. Egentligen, om naturen skulle bestämma, skulle knappast kvinnorna ens ha mens, utan de skulle vara gravida hela tiden eller amma, alltså vara utan mens. Dessutom går det på detta sätt att planera lite när du vill ha din mens, som du sa, att du vill inte ha den just då han kommer.
Om det känns jobbigt att komma ihåg pillren alla dagar, finns det ju också en preventiring, som man för in i slidan, låter vara där 3 veckor i rad, en veckas menspaus, och in med en ny. Kan även användar 2 ringar i rad, alltså 6 veckor. Påverkar på sammavis som pillren, men hormonbalansen i kroppen är jämnare under veckorna i och med att ringer är på plats hela tiden, vilket betyder oftast mindre biverknigar. Ringen har man in hela tiden, även under samlag, och den känns inte av.
Ett preventivplåster finns också. Limmas på huden, byts efter 4 veckor. Samma system annars som pillren och ringen.
För att få ngt av dessa, bör du kontakta ungdomsmottagning, preventivrådgivning eller en gynekolog. Man gör en hälsogranskning, väljer rätta sorten åt dig, går igenom användningen, och åtminståne i Finland får alla "nybörjare" första 6 månader gratis! Det brukar ingå en gynekologisk undersökning och cellprov från livmoderhalsen, men ej alltid under första besöket.
Man får sina preventivmedel och då de tar slut, bokar man en ny tid för kontroll, och då får ett recept för fortsättningen. Kontrollerna brukar vara ett år emellan.
På hälsogranskningen kollas din hälsotillstånd samt lite uppgifter om släkten, för att välja bästa alternativen för just dina behov.
Hoppas du hittar en lämplig metod, och jag får önska en riktigt fin resten av sommaren till er båda!
MVH, Kristiina,
barnmorska, sexualrådgivare, uroterapeut