hur stor e ridken?
24.04.2014
jag har ätit piller korrekt, äter jasmin. jag har haft ångestatacker och varit lite stressad under helgrn. har inte fått någon mellanblödning, e jag gravid? plump

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
02.05.2014
Hej plump!
Nej då, högst troligen inte. Att ha exempevis stress eller panikångestattacker påverkar inte graviditetsskyddet alls. Inget preventivmedel är dock 100% sägert (tex för p-piller i allmänhet säger statisitken att ungefär 2 av 100 kvinnor som äter p-piller under ett helt år ändå blir gravida - men då har de ju sex många gånger under året), så om din mens är försvunnen eller krånglar på något vis, så lönar det sig alltid att ta ett graviditetstest för säkerhets skull. De kostar inte många euro på större varuhus och apotek ochdet är bättre att ta "i onödan" än att gå omkring och oroa sig väldigt. Och så kanske det inte heller skulle vara så dumt om du sökte någon form av vård för panikångesten och stressen, så att hela du börjar må bättre? Gå tex först via skolkuratorn.
Hälsar ungdomsinforamtörerna Liselott och Sanna